Willow, blå-vitt porslin

Hej på Er!
Har Ni det här porslinet hemma eller känner Ni igen det?
Under andra halvan av 1700-talet introducerades ett mönster som kom att bli en mycket välkänd porslindekor världen över. Det kallades Willow pattern och har varit poppis i både Kina och England.
Det finns olika teorier om dekorens ursprung. Kopierade kineserna den engelska designen eller tvärtom? De lärde tvistar och det gör dekoren ännu intressantare. Mönstret är tårpilar, två eller tre personer i en trädgård, roddbåt i vattnet, fåglar ofta i par, pagod på en ö och en bro.

Dom svenska porslinfabikerna tog också upp mönstret.
Mina IKEA tallrikar köpte jag på 90-talet man fick ta en bärpåse och fylla den och betala ett enhetspris per påse. Är det någon som minns detta? Jag köpte kaffekoppar med assiett, mattallrikar och bärskålar. Porslinet är otroligt stark, jag tror en enda bärskål gått åt pipan!
Dom andra tallrikarna har jag köpt i antikaffärer och på auktioner.

Titta på mönster ser Ni någon skillnad? Det finns skillnader!

Ikea, gjord i England, Churcill
Engelsktillverkad utan stämpel slutet 1800-talet
Gustafsberg, Sverige 1895-1930-tal

Engelsktillverkad utan stämpel slutet 1800-talet
 
Ha en fin söndag.
KRAM C


Kommentarer

Populära inlägg