Brev från farmor till Charolina.

 
Hej!
 
 
Det händer märkliga saker när man flyttar.
 
Per, Charolinas kusin hittade ett oläst och oöppnat brev adresserat så här:
Till Karin Charolina.
Brevet låg i doppappren från Charolinas dop.
Brevet hade gömt sig bland en Vadstenaspets, fadderpapper och dopminnespapper.
 
Nu har vi tillsammans öppnat brevet läst och gråtit.
Det är det vackraste och sorgligaste brev jag någonsin läst.
 
Så här är brevet ordagrannt skrivet från en älskad farmor och en älskad svärmor.
Tänk så mycket roliga minnen vi har tillsammans.
 
 
Sidan ett.
 
Käraste Charolina, ja kommer Du att få detta namn i dopet imorgon?
Det är lördag kväll den 12-6-1982. Du sover så gott i Din lilla vita säng i Ditt rum. Storebror Christofer sover i sitt rum. Farfar och farmor är här hos Er. Mor och Far är på middag hos goda vänner. I morgon kl. 10 under högmässan i Tranås kyrka skall Du döpas av Prosten Göran Kedvall. Pappa Christian skall bära Dej. Och Du skall ha dopklänningen som Din Farmors mor sytt och som alla barnen i släkten haft. Dopmössan är sydd av din Farmors mormor 1882 alltså för 100 år sedan.
Här hemma på Rapsgatan har Din söta mamma förberett dopkaffe, små smörgåsar, samt tårtor i hjärtform.
Vi är alla så lyckliga, att Du kommit  till världen
den första lilla flickan! Och så söt, snäll, glad och go är Du!
I dopgåva får Du här en liten Vadstena spets, jag Din farmor är född i Vadstena, och detta fina handarbete som kallas knyppling kan Du läsa om i foldern som följer med duken. Detta skriver jag för att Du skall veta hur det var, och om några år kan
du läsa själv. Farmor och Farfar önskar med knäppta händer
att Guds goda Ande alltid, skall skydda och bevara Dej
kära lilla solskensbarn!
 
Sidan två.
 
Jag döper Dig Karin Charolina!
Så började vår vän och kyrkoherde Göran  dopet, och det klack till i farmor. Du hade fått mitt namn, så överraskad och glad blev jag!!! O vilket vackert och snällt dopbarn Du var.
Och Dina föräldrar såg så strålande lyckliga ut, och så fina de båda bröderna. Ja det var i sanning en så vacker dophögtid.
Vädret var lite kallt och lite regn, därför var det så skönt, och hemtrevligt, att få stiga in i Ert vackra hus på Rapsgatan.
Där välkomnades vi vid festligt dukat bord och glimmande ljus.
Du var ett enastående snällt  barn så när alla gäster fått beundra dagens huvudperson, sov Du så snällt i Din lilla säng. Ingen hörde Dej gråta varken i kyrkan eller hemma.
Farmor och farfar beder, Gode Gud skydda och bevara Dej och Din lyckliga familj från allt ont, och måtte Ni få leva med varandra i hälsa och glädje alltid
 
önskar av hjärtat Din farmor Karin
 
tillägg den 20-6
 
Åh det gör så ont att läsa detta brev. 
Brevet är så vackert.
Men livet blev inte så lätt.
Det är så sorgligt.
 
Charolina älskad från första stunden på jorden
 
Kram Mamma
 
 


Kommentarer

Anonym sa…
😢❤️kram från Lotten❤️😢
Chris sa…
Kram ❤️❤️❤️ Lotten.
Anonym sa…
Vilket vackert brev! Vilken underbar svärmor du haft! Jag blev riktig rörd av det jag läste. Jag beundrar dig för din öppenhet, o följer dig varje dag. Du inspirerar mig till mycket o jag delar med mig av dig till mina vänner genom recept o olika tips, såsom inredning o trender etc
Chris sa…
Tack anonym.
Tänk att ett brev som legat gömt så många år kom fram i flytten!
Glädjen och sorgens brev.
Kram till dej från mej❤️❤️
Anonym sa…
Så fint brev. Carro hörde nog när ni läste de 💕
Verkligen glädje o sorg i brevet.
Fint att du fortfarande skriver här, när de känns bra för dig.
Vi kommer aldrig glömma Carro. Hon är med i många tankar dagligen.
Kram på dig 💕
Vi ses snart Ida.M
Chris sa…
Välkommen hit Ida.
Kram❤️❤️❤️❤️❤️❤️

Populära inlägg