Olivträd i kruka, skötselråd.

 

Hej, olivträd är inte världens lättaste att ha i kruka.

Det svåraste är hur mycket man ska vattna tycker jag.

Utesäsongen går bra, svårare är det med vinterförvaringen.

Olivträd kräver ljus på vintern, det går att använda en extralampa typ

spotlight. Sval placering, lite vatten. Olivträdet kan tappa sina blad dom kommer

oftast tillbaka. Olivträdet tål ju minusgrader men förra året tog jag ut mitt för tidigt.

Det blev riktigt kallt, länge. Dessutom hade det stått för varmt över vintern.

Jag klippte ner det hårt och i år börjar det komma igen. 

Nästa försommar ska jag plantera om det. Rekommendationen är att omplantera

vart tredje till vart fjärde år.

Tillsätt gärna lite näring men inte allt på en gång små doser, visste du att

olivträd lätt blir stressade. Jag har läst någonstans att man kan tillsätta lite kaffesump

ibland, olivträd gillar syra i jorden. Jag provar just nu.

Mitt olivträd när det fick oliver, efter fem år kan detta hända.
Dekorativa träd.

Mitt olivträd som börjar återkomma efter en lång konvalescens!

Jag hade blivit ledsen om det inte hade klarat sig.

Olivträd i kruka,så planterar du om det.

Har du ett olivträd i kruka som börjar få gula blad? Rötterna har säkert växt och förbrukat jorden, så att det inte går att tillgodogöra sig näring och vatten längre. Då är det dags att plantera om det.

Så här planterar du om ett olivträd i kruka:

1. Ta hela den gamla rotklumpen från olivträdet ur krukan. Ibland går det lättare om man vattnar innan. Och ibland får man skära med en kniv eller vass handspade runt kanterna om rotklumpen växt mycket.

2. När jorden nästan helt har förbrukats och kvar är bara rötter och ibland en så kallad rotsnurr, då skär man några snitt i botten av rotsnurren. Skär sedan in rötterna en bit och skaka av så mycket av den gamla jorden som möjligt.

3. Olivträdet behöver ny näringsrik jord. Måtta rotklumpen i krukan för att se till att det 

blir plats för den nya jorden. Då ser du även hur mycket jord du kan hälla i botten

4. I det här stadiet kan det vara läge att låta olivträdet med rotklump stå i en hink med vatten 15–20 minuter och suga åt sig ordentligt innan man planterar i ny jord.

5. Fyll på med ny jord i botten. Du kan blanda egen jord eller använda urnjord, planteringsjord eller medelhavsjord.

6. Ställ i olivträdet. Fyll på med ny jord runt kanterna och tryck gärna till lite, men packa inte hårt.

7. Vattna igenom ordentligt.

8. Har du skurit bort mycket rötter, kan du kompensera genom att skära in bladverket en aning på olivträdet.

Mitt olivträd betyder mycket för mej.

Lycka till!

Återkom om Du har bra råd.

Hälsning C

Kommentarer

Hur gick det gör olivträdet som fick kaffesump?
//Barbro
Chris sa…
Hej Barbro!
Jag har tyvärr varit oaktsam med mitt olivträd.
Tog ut det alldeles för tidigt på våren, så det frös.
Det kom lite blad igen men tog sig inte ordentligt.
Slarvigt av mej.
Så jag kan inte besvara din fråga.
Har du provat?
Vh C

Populära inlägg