Konstant fusk med olivoljan! Kommer aldrig att köpa Zetas produkter mera.

Hej!
Fy vad det ska fuskas med allt!
Olivolja är en notoriskt fuskdrabbad produkt.
Endast 16 % av den olivolja som sägs komma från Italien gör verkligen det!
Livsmedelsverket testade 21 extra jungfruolivoljor 17 av dessa nådde inte upp till den 
standard som marknadsförts.
Bland de 17 olivoljorna som inte når upp till kraven fanns några som
inte ens var tjänliga som föda utan kallas för bomolja
och kan endast användas som lampolja.
Denna olja får inte säljas till konsument utan att först ha renats.
Inte vettigt, här betalar vi dyra pengar för vår olivolja och får en skräpvara.
Vet Ni att Zetas Olio, extra virgin di oliva Classico 500 ml och 750 ml båda är sådana.
Giftig lampolja!
Jag kommer aldrig köpa Zetas produkter mera nu har dom lurats länge nog.
Tro nu inte att Zeta är ensam om detta fusket, absolut inte men dom hade den sämsta oljan, bomolja.

 Nu säljer Zeta ut sin olivolja genom ICA.
En olivolja som inte är tjänlig som föda utan bara får använda som lampolja.
Idag på ICA i Tranås.
Hyllan är nästan tömd av lyckliga fyndare av extra virgin olivolja!
Att man får luras på detta sätt.





Det utbredda olivolje­fusket är ett historiskt problem. 
Redan i antikens Rom späddes oliv­oljan ut med billigare fett och så har det fortsatt.
Du har säkert sett den nostalgiska reklamfilmen om Zetas grundare som säger: 
”Det bästa från Italien fick jag med mig”. 
Men inte en enda av de tre Zeta-oljor som visas är särskilt italienska, 
trots etiketterna ”Originale” och ”Classico”.
I stället innehåller de ansenliga mängder olivolja från Grekland och Spanien.
På samma sätt är det med oljejätten Monini som stoltserar med att de är ”Nr 1 i Italien”
det kan komma från vilket EU land som helst.
Välkända oljeproducenten De Cecco nöjer sig inte med europeisk olja 
utan en blandning av olivoljor från ”unionen och tredje land”.



Hur ska vi veta vilket märke vi ska köpa?
Och vi som är itutade att det är SÅ nyttigt med olivolja.

PS vet nu vilka som klarade testet.
De oljor som faktiskt visade sig vara extra jungfruolja var: Coop Änglamark Ekologisk italiensk extra virgin olivolja (både 2018 och 2019), Fontana Extra virgin olivolja originalsamt Zeta Olio extra vergine di oliva classico eko.

Hälsning C

Kommentarer

Hej Chris! Har läst lite på din fina blogg och det är så tråkigt med din Carro som gått bort. Det har gått många år nu, men jag förstår hur svårt det alltid kommer att vara.
Jag såg att du skrivit om olivolja och det försiggår verkligen många konstiga saker med olivoljor. Tänkte jag kunde berätta om vår fina olivolja, den är färsk och helt autentisk. Happy Olives kallextraherade Extra jungfru olivolja är alltid från senaste skördens oliver - och dessutom från tidig skörd med mängder av hälsosamma polyfenoler. Den har skyddad ursprungsbeteckning: Apokoronas, Kreta (Grekland). https://www.happyolive.se/ Önskar en god fortsättning på det nya året med styrka och kraft till dig!!! 🫒
Chris sa…
Hej Eva i Aten.
Tack för din omtänksamhet.🙏
Den ger mej kraft.

Det förundrar jag mej över varför skrivs det inte mera om fusket med olivolja?
Jag köper ibland olivolja från Grekland, nu ska jag verkligen ta till mej dina tips.
Jag måste hitta er olivolja.
Tacksam för Dina råd och tips.
Får jag skriva om detta på min blogg?
Ska läsa Din blogg.
Önskar Dej en god fortsättning på nya året.
Vh Chris
Hej igen Chris! Vissa saker är tillåtna inom EU, t.ex att blanda oljor och skriva att oljan kommer från EU. Men ibland står det att olivoljan är från ett visst land fast att det landet har köpt från andra länder. Självklart får du skriva om vår olivolja om du vill...! Jag bloggade under några år, men det är länge sedan nu, kanske jag börjar igen någon gång...:) Det var jätteroligt, men tog mycket tid.
Sköt om dig! ❤️
Kram, kram
Chris sa…
Hej Eva!
Tack för input.
Hoppas du har det bra.
Bloggandet tar tid….
Kram önskar dej en fin vår.
Kram C

Populära inlägg