Nyfiken på Hilma af Klint.

Hej!
Jag är jättenyfiken på konstnärinnan Hilma af Klint.
Har läst en del om henne på senaste tiden,
hon har blivit otroligt aktuell.
Ville veta mer efter att jag sett en del av hennes konst på
museiresan vi gjorde till Stockholm.
På Moderna Museet köpte jag boken om henne skriven av
Anna Laestadius Larsson.
Boken har fått mycket blandad kritik, åt det sämre!
Jag har läst flera böcker av denna författare.
Hilma af Klint utvecklade redan 1906 ett abstrakt bildspråk.
Det var flera år före Kandinsky och Mondrian och Malevitj,
dom betraktades som föregångare till den abstrakta konsten.

Hilma föddes 1862 på Karlsbergs slott, hon blev senare i livet antroprosof.
Hennes konst var långt före sin tid med det abstrakta och grafiska bildspråk.
Hilma bestämde att hennes konst inte fick visas förens 20 år efter hennes död.
Allt konst stod på en vind i Stockholm hos en släkting.
Hon dog 82 år gammal i en olyckshändelse.



Jag stod framför staffliet, så liten, så obetydlig, men inom mig vällde en sådan kraft att jag måste framåt.


Sekelskiftet 1900 industrialiseringen tränger ihop människorna i städerna, tro och vetenskap bryts mot varandra och arbetares och kvinnors krav på rättigheter ska snart för alltid förändra vår världsuppfattning. 


Mitt i denna tid lever och verkar Hilma af Klint. Hon målar som ingen annan gjort tidigare. Hon tar hjälp av den mystiska kvinnogruppen De fem och höga mästare från den andliga världen. 


Hon är så övertygad om att världen inte är redo för hennes konst att hon gömmer undan tavlorna allt eftersom de blir färdiga. 


Det här är romanen om människan, konstnären och gåtan Hilma af Klint. En berättelse om att följa sin inre röst, att försöka utföra det omöjliga. 


Anna Laestadius Larsson brinner för kvinnors rättigheter och villkoren för kvinnors liv såväl i historien som i samtiden. 


Hon har tidigare utgivit Barnbruden, Pottungen och Räfvhonan, en trilogi skriven ur kvinnornas perspektiv om livet vid det svenska hovet och i Stockholm under åren 1774 - 1818.




Hilma af Klint gör succé i New York.

Utställningen är den mest besökta någonsin på Guggenheim med över 600 000 besökare. Katalogförsäljningen har också slagit rekord, för tillfället har imponerande 30 000 exemplar sålts. Medlemsantalet har ökat rejält under visningsperioden.
Nu ska jag läsa min bok om denna spännande kvinna.
Hälsning C

Kommentarer

Populära inlägg