Förra året.........

Idag för ett år sedan...............gjorde jag detta inlägg.
Här kommer några inlägg till från denna svåra sommar.
Sorgen är oändlig.
 
Hej!
Ett hjärta i sanden.

Hej!
Ett hjärta jag hittade i sanden på stranden här i Helsingborg vakar nu över Carro.
Det ligger på hennes huvudkudde. Carro har fått mycket smärtlindring och det har hjälpt.
Det är vi tacksamma för.
Personalen kommer på täta besök, har vi problem behöver vi bara ringa så kommer dom.
Det känns tryggt. Dom är inte jäktade utan har tid.
Vilket oxå känns bra för oss.
En sten smekt av sand och hav, tills det blev ett hjärta.

Vi säger det igen, personalen ni är till stöd och hjälp för oss.

Tack alla för fina ord och omtanke.
Idag har vi regn, faktiskt ganska skönt.
Kram C med familj.

 
Torsdagen den 10 juli.
En lång dag är snart till enda.
En jobbig dag är snart slut.
En svår dag lider mot sitt slut.
Alla är trötta. Personalen också.
Värmen är jobbig, för den som är sjuk.
Dagarna är långa.
Carro har det svårt.
Vi har fått ett snabbt dopp i havet idag.
Jag har tagit en promenad, Andreas oxå.
Jag gick förbi Linneas Trädgård, en fröjd att se alla vackra blommor.
En stund av avkoppling, blommorna ger ögat lite fröjd.
Allt annat är så sorgligt och svårt.


Hela Linneas Trädgård är översållat med hortensior, det är så vackert.


Dessa trädgårdshortensior finns i många olika färger.


Ett överflöd av vackra hortensior.


Kanonpriser, för jätteplantor av trädgårdhortensior endast 199:- styck!!!
Dom älskar ju klimatet i Skåne.
Jag ver inte hur det funkar med övervintring på friland på Höglandet?


Vackra runda sammetskuddari ljuvliga pasteller och härliga krukväxter!



Vackert


Vackert dukat matbord med snyggt porslin.
Dom vita kuddarna till höger tyckte jag var fina dom kostade 249:-, billigt!


Vindruvorna har börjat mogna!!


Vinrankor och vacker keramik.

Några vackra bilder får Ni från mej. Annars är allt bara sorgligt.

Kram och tack för Era fina hälsning på bloggen, brev, kort, meddelanden, mail, telefonsamtal mm
Tack för födelsedagspresent K o B, det blir till nya huset/kram/tack.
Kram C
 
4 juli skrev jag detta............
Hej!
Idag är det Amerikas nationaldag och min födelsedag. Det blev en annorlunda födelsedag.
Men en väldigt fin sådan. Under dom omständigheter som råder.
Charolina och Andreas skämde bort mej!
Otroliga är dom.

Uppvaktning!

Servitören Andy serverar drinken! Sangria, det är ju sommar!!


Skaldjursmeny!

Jag fick ett födelsedagsdopp i havet! Åkte med Andreas till havet och gick hem och lyckades gå vilse i Pålsjöskog, Carro undrade om hennes mamma hade försvunnit?????


Vacker present, otroligt fint ljud. Snygg! Vit! Tack!

Trött efter en lång dag är jag.

Tack för alla telefonsamtal, fb-grattis, Instagramgrattis, personalgrattis,
familjegrattis, sms-grattis, presenter, födelsedagsmiddag, födelsedagsfika m.m

Natti/Kram C
 
Trevlig midsommarafton på Er!

Carro är uppe ur sängen för första gången på 8 dagar. Vi dricker "flickchampagne", champagne som Carro fått av tjejgänget.
Kram på Er!
Nu njuter vi av en timme i solen på altanen.

Kram på Er alla bloggläsare.
 
Kram C
 
Carro hemma i Tranås för sista gången.........
Hej!
Idag har Carro rest hem till Helsingborg efter 10 intensiva dagar hos oss. Det var en mycket trött Carro som reste hem. Hennes blodvärden var dåliga, nu behövde hon få blod.
Resan gick bra, tack färdtjänsten, Andreas tog emot i Helsingborg.

Vi har haft underbara dagar tillsammans, det har varit många skratt, många upplevelser, många möten och lite sorg ibland.
Tack alla släktingar, vänner och kompisar för allt Ni tillfört dessa dagar.
OBESKRIVLIGT!

Vackra Charolina.
Som får stå ut med så mycket.

Det här är vår tjej!!
Näsan i vädret...........inga problem.........det här klarar jag.......jag kan!
Här drar hon iväg på sin motorcykel.
STORT TACK till Tranås Kommuns hemsjukvård och Tranås Kommuns Hemtjänst, Ni har varit fantastiska.
Hoppas Ni förstår vad detta har betytt för oss alla.
Vi känner stor tacksamhet.

Maken och jag har bröllopsdag idag.
Det blev en eftermiddagsfika.
Tårtan är bakad av min kära väninna Marianne och den var jättegod.

Jag önskar Er en fin kväll.
KRAM C

P.S Till Carro, nu ringde det på dörren och det var Caj som stod utanför med en underbar bukett blommor till dej och samtidigt ringde telefonen och det var Hjalmar och Christer som ville komma och hälsa på dej. Du ser, Du är eftersökt!!!
Här ser Du buketten, nu njuter Dina "päron" av den och så köper jag en ny till dej när jag kommer till Helsingborg nästa gång. KRAMIS!

Från Caj med familj.
 
KRAM


Hej!
Här är det kväll och åskan går. Känns faktiskt bra!? Idag har varit en svår dag, en jobbig dag, för Carro, för alla runt omkring.
Det är svårt att stå vid sidan om oxå.
Även för personalen, som kommer och hjälper Carro. Personalen är som oss andra "bara människor". Detta är deras yrke men dom blir oxå berörda av situationen.
Vi hittar inte ord för deras engagemang och deras otroliga jobb, inget verkar omöjligt.
Dom hittar lösningar på det mesta.
Om Ni bara visste hur det går till i verkligheten på deras jobb. Verkligheten är ibland omänsklig så är det bara.
Vi kan bara göra vårt bästa.
Carro har haft flera smärtgenombrott. Dom tar tid att få ner. Vi vet. Personalen vet. Den som tror att sjukdom är utan smärta har fel. Vi vet. Carro vet.
Älskade personal utan Er vore det outhärdligt! Frågan är alltid densamma: hur orkar Ni??
Vi är bara EN familj med sjukdom, hela tiden år ut och år in får Ni nya sjuka patienter med bedrövade anhöriga.

En vacker Carro och en vacker bukett pion/kram Maria

Kram C
 
Detta skrev jag om palliativ vård........ 
Hej!
Idag är det midsommardagen. Vi, "sjukvårdteamet" (Andreas, Christian och jag) drar igång en ny dag. Till vår hjälp har vi vård-och sjukpersonal som avlöser varandra, hela dygnet runt, ofta fyra personal per gång. Man lär sig nya saker om sig själv aldrig hade jag väl trott att det skulle funka att ha främmande människor som går in och ut genom dörren hela dagarna och hela nätterna!!
Under tiden vi städar, ser tv, skalar potatis, kommer ur duschen, äter frukost i morgonrock, jag vi lever ett "vanligt" liv fast med massor av människor omkring oss. Och, det funkar..........jag tänker inte på det, det rör mig inte i ryggen.
Jag säger hej, välkommen hit eller kram på Er och tack, hur är det i dag? En kram då och då.
Hej vi ses kl 6 osv............

Dessa fantastiska kvinnor, vi har bara träffat kvinnor (!) som avlöser varandra, vilket jobb dom har valt? Varje dag på deras jobb är svåra dagar.

Jag talar om palliativa vård.

För mej är det helt oförklarligt att dom orkar och vill. Detta är ingen vacker vård.
Dom utstrålar ett lugn och en säkerhet som är obeskrivlig. Och så säger dom att dom älskar sitt jobb.
Carro är en av deras patienter, hon är ung, vet vad hon vill, här är det lätt att känna empati men många av patienterna som dom sköter är gamla, skröpliga, dementa och en del är mycket svårskötta. Hur orkar dom? Dom har valt jobbet med hjärtat är svaret.
Och det är därför dom har skitlöner. Inte klokt! Man blir så arg, vilket samhälle, kvinnoarbete ger skitlön. Vilket ansvar dom har. Katarina på onlokolgen i Lund valde yrke med hjärtat sa hon, hennes bror blev civilekonom, dom har samma längd på utbildning, Katarina är sjuksköterska med extra utbildning. Hon jobbade lite extra över julhelgen hon fick ut i lönekuvertet 17.500:-!!!!!!!!!!!!!!! Vad hennes bror fick i lönekuvertet är okänt men ingen tror väl att summorna var dom samma!?
Hade hon gjort något fel på sitt jobb hade patienter kunna komma till stor skada. Hon hade fått kicken. I finans-, bank-, industrivärlden kan det förskingras eller göras felaktiga affärer på miljoner eller miljarder kronor och där händer inget, möjligen får snubben som orsakade detta ett nytt jobb med ännu lite bättre lön!!!!!!
Det är bara att klättra vidare........uppåt.


Vi försöker göra det tryggt och fint runt Carro. Carro hade bestämt att på midsommarafton ska jag ur sängen, basta! Den palliativa vården är bra på att lyssna. Dom sa, Carro om det finns minsta chans ska vi försöka att få upp dej, det enda vi inte vill är att du ska få ett smärtgenombrott. Kl 4 började ett gäng göra Carro midsommarfin, spetsklänning på! En timme senare var vi 7 personer (!!!!) som lyfte Carro ur sängen och upp i stolen. Vi höll andan. Det gick. Carro kom ut på altanen, där blev det tjejchampagne, sedan middag vid bordet sittande i en stol, vi avslutade med en kvällspromenad runt kvarteret. Sedan var vi 7 personer igen som fick en trött och nöjd Carro i säng.

Varför det gick? Det gick på Carros vilja. Och vi ville så gärna att hon skulle få denna önskan uppfylld. Vi blev alla överlyckliga. Vilken personal. I torsdags slutade Carros sjukgymnast Vibeke hon gick i pension efter många års gärning, en fantastisk kvinna. Hon avtackades av kollegorna och ska åka hem till sin familj och fira att arbetslivets dagar är slut.
Kl 17.15, på väg hem till firandet ringer hon på vår dörr, klädd i vita jeans, vackert blå blus och fint pärlhalsband och säger jag måste bara ge Carro lite massage innan jag åker hem och firar med familj. Där stog vi och grät, vilka människor det finns. Jag har aldrig sett så mycket medmänsklighet. Så mycket empati i hela mitt liv. Och Carro är en patient?! Patientströmmen tar aldrig slut.

Definition av palliativ vård enligt WHO“Palliativ vård bygger på ett förhållningssätt som syftar till att förbättra livskvaliteten för patienter och de närstående, genom att förebygga och lindra lidandet genom tidig upptäckt, bedömning och behandling av smärta och andra fysiska, psykosociala och andliga problem som kan uppkomma i samband med livshotande sjukdom.
Palliativ vård innebär att:
  • lindra smärta och andra plågsamma symtom
  • bekräfta livet och betrakta döden som en normal process
  • inte påskynda eller fördröja döden
  • integrera de psykosociala och andliga aspekterna av patientvården
  • stödja patienten i att leva så aktivt som möjligt fram till döden
  • stödja de närstående under patientens sjukdom och i deras sorgearbete
  • genom ett tvärprofessionellt förhållningssätt inrikta sig på patientens och de närståendes behov
  • främja livskvalitet som kan påverka sjukdomsförloppet positivt
  • vara tillämplig i ett tidigt sjukdomsskede, tillsammans med andra terapier som syftar till att förlänga livet, såsom kemoterapi och strålning, samt även de undersökningar som behövs för att bättre förstå och ta hand om plågsamma kliniska komplikationer








Vi gör så trevligt vi kan, det låter kanske lite glamoröst med en flaska champagne ibland men verkligheten är oftast en annat, dygnet har 24 timmar, där det mesta handlar och vård, sjukdom, sorg och omvårdnad.

Vi fångar dom glimtar som går. Vi försöker göra livet lite vanligt, fast att det inte är det.
 
Kära personal, tack för att Ni finns. Om jag fick bestämma skulle alla få löneförhöjning. Om man lät alla män jobba ett tag inom vården skulle Ni få löneökning direkt, det är jag säker på. En man finns det anställd inom detta område i Helsingborgs Kommun, han jobbar på avdelning.

Kram C med familj


Kommentarer

Anonym sa…
Många varma kramar till dig ❤️ Trots att det gått nästan ett år finns ni fortfarande i mina tankar ❤️ /En i hemvården
Chris sa…
Hej!
Ni finns också i våra tankar.
Charolina var en patient.
Ni har många!
För oss var hon ALLT.

TACK FÖR ert engagemang, er yrkesskicklighet.
Och framför Er omtanken.
Kram och lycka till inom hemvården❤️
Anonym sa…
Jag läser texten som den var igår... Så mycket oro att veta att Carro var så sjuk. Önskar jag kunde göra henne frisk. Önskar att hon kommer tillbaka min äskande vän. Hon är så saknad. Vi skulle ha sommarhus på Smögen när vi blev stora. Vi skulle fortsätta ha våra myshelger med massa god mat o vin. Alla hennes härliga samtal. Alla fina sms. Alla "trevlig helg" sms o "ha en härlig helg" som hon älskade. 💕
Finns så mycket mer som vi skulle upptäcka med henne. Så oträttvist de kan vara.
Tänket på henne varje dag. Så ofta jag får bära smycken, har jag armbandet hon hjälpte mig att skapa/designa.
Hon är alltid i mitt hjärta ❤️
Ingen lätt vecka. Känns extra just nu.
Kram till er från mig Ida M
Chris sa…
Ja Ida vad det är svårt.
Svårt att förstå.
Saknar henne varje dag.
Vill leva med henne.
Vill krama henne.
Varför?
Älskade Carro.
❤️❤️❤️❤️❤️
Kram kära Ida❤️❤️❤️❤️❤️❤️

Populära inlägg