Skymningstimme...........

Hej!
 
Jag älskar skymningstimmen.
 
Har njutit av den så ofta det funnits tid, om än bara en stund.
Har gjort det så länge jag kan minns.
Charolina visste det.
Nu är det Din timme mamma kunde hon säga.....
Kan vi inte ta skymningstimmen mamma kunde hon säga.....
Vi satt tysta vid köksbordet på Rapsgatan och bara tittade ut, det blir så vackert
ljus under skymningstimmen.
Särskilt höst och vinter.
Vi "kurade"skymning.
När Carro flyttat hemifrån kunde hon ringa ibland och fråga
Har Du skymningstimme nu mamma........

När Charolina blev sjuk försvann skymningstimmen.
När Charolina dog försvann skymningstimmen.

Härom dagen när jag åkte hem från Linköping efter att jag varit på mitt vanliga veckobesök hos mor,
då hände något. Jag åkte förbi IKEA kom till rondell och utfarten mot E 4.
Då var det precis som jag hörde Carro säga till mej...........nu är det Din skymningstimme mamma.
Jag tittade ut genom bilfönstret och så var det.
Jag drog ner på farten, över Östgötaslätten var det en grå skymningstimme men ändå 
med lite vita och blå slingor i allt det gråa molntäcket. 
Jag njöt.......
När jag kom till Tranås hade det blivit mörkt.
Jag tog min skymningstimme, Carro!
 
Du och jag till mitt sista andetag.
 







 
Familjens partypingla!
 

 
 
Det är vackrast när det skymmer
Av Pär Lagerkvist
Det är vackrast när det skymmer.
All den kärlek himlen rymmer
ligger samlad i ett dunkelt ljus
över jorden
över markens hus.
Det är vackrast när det skymmer.
Allt är ömhet, allt är smekt av händer.
Herren själv utplånar fjärran stränder.
Allt är nära, allt är långt ifrån.
Allt är givet
människan som lån.
Allt är mitt, och allt ska tagas från mig,
Inom kort skall allting tagas från mig.
Träden, molnen, marken där jag går.
Jag skall vandra –
Ensam utan spår.
Traditionen att sitta stilla och samla sina tankar vid skymningen finns också hos andra folk i
världen. Indianerna talade t ex om ”att resa till den store Anden och lyssna”. I Indien finns det
speciell musik för gryningen och skymningen, olika ragas, som spelas för att väcka speciell
stämning för harmoni och eftertanke.
Man skulle kunna likna ”kura skymning” med dagens utövande av mindfulness, medveten sinnesnärvaro.
Mindfulness är egentligen en uråldrig metod för att skapa närvaro i stunden och balans i livet.
Skymningstimman-  ljus och mörker, dag och natt, vänster och höger hjärnhalva. Genom att
mäta hjärnvågorna när avspänningen äger rum, kan man finna att dessa sakta kan ändra sig
från beta- till alfavågor.
Stressen minskar och ny kreativitet föds.
 
 
Ditt gravkors har kommit på plats.
Din kompis Ida har gjort det i silver, det står
VÅR CARRO, på det.
Pappa Christian har monterat det.
Vackert och mycket sorgligt.
Älskade Charolina så oändligt saknad.
KRAM
 
 
 

Kommentarer

Populära inlägg