Nordafrikanska köttbullar i tomatsås med bulgur, Zeinas recept med vintips.

Hej!
Lite annorlunda smaker igen.
Nu behöver vi något att göra under Coronatider.
Laga mat tex gärna något nytt.

Zeina Mourtada lagar spännande och rolig mat.
Min son Christofer och hans familj älskar hennes recept.
Jag använde blandfärs.
Det var en snabb rätt att göra.
Jag tog kanske lite för stora lökbitar i färsen.
Det var en mustig och jättegod rätt.
Recept nedan.

Mustiga köttbullar i tomatsås med bulgur. MUMS!
Här krämade vi på med ett glas rött från Spanien, 15 % alkoholstyrka,
passade maten perfekt!
Gosa heter vinet.

 Ni ser mina stora lökbitar!
Hacka lite mindre.

Zeinas recept:
https://www.koket.se/nordafrikanska-kottbullar-i-tomatsas-med-bulgur

Färdiggratinerat ugnen 25 minuter tog jag.

Vintips:
GOSA, Murcia, Spanien.
Rostad fatkaraktär, mörk choklad, plommon, viol, lakrits, kaffe och svartpeppar.
Till grillade rätter av lamm eller nötkött.
Druva: Syrah, 15% kostar 119 kronor.


Det har under en lång tid spekulerats om druvsorten syrah/shiraz ursprung. Populära teorier har pekat ut staden Shiraz i dagens Iran som dess hemvist. En annan teori är att druvan är från Mellanöstern och att den via den sicilianska staden Syracusa tog sig till Frankrike. Därav namnet. DNA-forskning har dock omkullkastat dessa teorier, och anger norra Rhônedalen som druvsortens ursprung. Producenten uppger att detta är veganvänligt.

Lycka till.
Nu tvättar vi händerna igen!

Hälsning C

Kommentarer

Populära inlägg