Min hallonglass med ”bonnig” chokladsĂ„s. Recept.đŸ€©

 Hej!

Efter fester eller efter resor kan det stÄ överbliven grÀdde i kylen.

DÄ gör jag glass eller parfait, nu blev det hallonglass.

Jag hade svenska hallon i min glass, hallon som importeras utomlands ifrÄn mÄste kokas

pga salmonellarisken.

Mina hallon plockar jag pĂ„ Ombergsboden i Alvastra, Östergötland.

Har Ni nĂ„gon gĂ„ng Ă€tit hallonglass med ”bonnig” chokladsĂ„s?

Inte!?

HĂ€r kommer recepten.

Min mans och min dessert. đŸ„čđŸ„č

Min hallonglass.

2 Ă€ggulor 

1 dl florsocker + 1 - 2 tsk vaniljsocker

Vispas ordentligt

3 dl vispgrÀdde vispas, inte för hÄrt

VĂ€nd samman.

Kör 2 - 3 dl hallon i mixer, jag körde mina djupfrysta.

Blanda och frys.

Ta ut glassen en liten stund innan den ska serveras.

Mums!

Detta recept gör jag med jordgubbar, vinbÀr, dajm, blÄbÀr

lakritspulver eller bara vanilj eller ringlar i choklad- eller kolasÄs.

Min ”Bonniga” chokladsĂ„s.

2 msk cacao

1 msk strösocker eller florsocker

Lite vatten

Koka en knapp minut.

Servera direkt.

Lycka till 👌

Den lilla söta Kinavasen köpte jag i en antikaffÀr i NorrtÀlje.
Man fÄr inte komma hem utan ett minne.
Nu för tiden Ă€r det bra om minnessakerna Ă€r SMÅ.

Enkel glass som gÄr att smaksÀtta i oÀndlighet.
Lycka till.

HĂ€lsning C

Kommentarer

PopulÀra inlÀgg