12 Vinbärsbuskar

Svarta Vinbär


Jag har 12 svarta vinbärsbuskar,dom heter Januari, Februari, Mars, April, Maj, Juni, Juli, Augusti, September, Oktober, November och December. Januari, Februari och Mars är skördade! Maken plockar och jag gör! Numera gör jag ingen saft, jag gör svarta vinbärsgelé, i vår familj älskar vi denna gelé. Tänk en tesked gelé i såsen till den ugnstekta kycklingen...pricken över i!
En gång om året tar jag ner Saft-Majan från vinden......vet Ni vad det är? Det är en magisk apparat, längst ner fyller man vatten, i nästa fack bären, när vattnet kokar går ångan upp och saften rinner ner i en separat behållare, ren saft utan tillsatser.
Jag tillsätter bara gelésocker sedan är det färdigt. Resten av bären (de blir ganska mycket trots att vi beskär hårt) fryser jag i påsar eller ger bort. Sedan tar jag upp en påse då o då och kokar med lite gelésocker, så har vi lite god sylt att lägga på A-filen en kall vintermorgon. Jag gör världens smarrigaste svarta vinbärsparfait, härligt god att avsluta en mastig vintermiddag med. Smakar SOMMAR!/KRAM
RÅD: Plantera svarta vinbärsbuskar!

Kommentarer

Chris sa…
Gillar ni inte mina vinbärsbuskar?/KRAM

Populära inlägg