Blåbärspaj, när fikasuget sätter in!

Hej!
GLAD Sveriges Nationaldag på Er!

Det här receptet tillägnar jag dej Marianne B för din fina och vackra ord du skrev till mej.
Kram på dej.

I går eftermiddag satte fikasuget in.
Inget gott hemma.
Suktade gjorde jag.
Men ett paket smördeg i kylen och ett paket blåbär rädda allt!
I botten på pajen la jag två matskedar råsocker därefter några krossade valnötter
som låg i frysen, några matskedar med fiberhavregryn, ett paket djupfrysta blåbär.
Två ägg vispade jag med lite gräddmjölk och slog på.
Några råsockerkorn på.
Direkt in i ugnen på 200 grader.

KANONGOD!
Det blev vrålfika.


Ett tips!
Jag köper oftast rektangulär smördeg.
Då finns det lite deg över att göra ett flättäcke.


Förslag till tillbehör:
Lättvispad grädde
Två hårt vispade ägg med socker blandas med vaniljglass ätes direkt
Vispat ägg och socker och vaniljsocker blandas med vispad grädde,
det blir den godaste vaniljesåsen.
Om jag haft lite mandelmassa hemma kunde
kunde jag tänkt mej att lägga det i botten. 

Hälsning C

Kommentarer

Populära inlägg