Antikmässa i Skara.

Hej!

Så blev det äntligen dax för en antikmässa.

Pandemin gjorde så att det var 3 år sedan.

Denna gång blev det Antikmässan i Skara här har jag aldrig varit på mässa tidigare.

Detta var ingen stor mässa så det blev en tur och retur resa över dagen.

Vackert var det i Västergötland.

Jag avverkar inte så många mässor på ett år.

Nu har jag inte antikaffär längre.

Nu går jag bara för lyst.

Men lite inköp blev det.

SKARA. Skaramässan är en av Sveriges äldsta antikmässor och bjuder årligen på ca 60 utställare med diverse antik- och samlarföremål. Årets upplaga av mässan arrangeras i Nya handbollshallen i Skara. 

Jag köpte två små Imariurnor den minsta är ca 15 cm hög.


Den översta krukan i mitten köpte jag, kan inte motstå blåvitt Kinaporslin.

En vit hermelin gjord av Gunnar Nyland, keramiker på Rörstrands Porslinsfabrik
Kunde jag inte motstå.
Vad tycks?

Roliga affischer fanns det oxå, inget inköp.

Denna lilla Kinakruka kunde jag inte låta bli att köpa.
Tuppen var så himla söt.
Målningen var så fin för ett så enkelt föremål.
Kanske har det varit syltad ingefära i en gång i tiden.

Staffordshire porslinsfigurer gick bra att sälja förr i tiden betydligt mer svårsålt idag.

Under 1700- och 1800-talet blomstrade Staffordshire som ett känt område för porslin och lergods. Pråliga prydnadssaker men även tallrikar och kannor är fina objekt, typiska för Staffordshire-stilen. Du som vill köpa porslin av denna typ kan leta på auktionshus efter välbevarade, exklusiva serier. 

Titta i högra hörnet där står min lilla välmålade kruka.
Här fanns lite smått och blandat för olika samlare.
En härlig säljare från USA nu boende i Uppsala.

En fin dag i Skara blev det.
Går Ni på loppis eller antikmässor?
Eller har Ni fullt hemma?!
Hälsning C

Kommentarer

Populära inlägg