Löksoppa och Sherry!

Mina Alla Hjärtans Dagpresenter, tack snälla maken!
En flaska god sherry från Spanien och en flaska underbart dessertvin från Portugal.
Har Ni inte provat Moscatel de Setúbal........gör det!


När jag fick sherryflaskan kom idén att göra en löksoppa, det var länge sedan.

MIN LÖKSOPPA:
5 stora eller 8 mindre gula lökar smälts i olja eller smör
Dela löken i två delar och skär i skivor
Jag tärnade i 4 skivor bacon
Lite soja för färgens skull
På med vatten
2 - 3 buljongtärningar (jag tar hälften grönskas- o hälften hönsbuljong)
1 lagerblad, lite peppar och timjan sätter piff
Smaksätt med lite sherry (inte nödvändigt)
Låt puttra en rejäl stund, jag gör den helst dagen innan den ska serveras
Servering: Häll soppa i en ugnfasta portionsformar, lägg i en skiva gott bröd, riven ost uppepå
Gratinera i ugnen tills osten smält och fått vacker färg
Vill Du ha soppan vegetarisk uteslut bacon och hönsbuljong
Servera gärna ett glas sherry till soppan.
LYCKA TILL/KRAM C

Detta blir onsdagens middag hos oss, tack maken för sherryflaskan.

Kommentarer

Carro sa…
Mums vad gott!

Lite franks tema, som för mig igår. Boule-spel, vin-Crozes Hermitage, baguette, ostar, olika sallader och avslutningsvis en frank chokladfromage/pudding. :) Han är för rolig min blivande man :)
Chris sa…
Vilken tur du har!Men du är lika fiffig du/KRAM

Populära inlägg