Det är inne med raps! Recept.

Hej!
Jag har lär mej något nytt.
Att äta raps.
Själva rapsplantan kan skänka mycket njutning i köket. 
Toppskottet påminner om sparris och kan tillagas på likadana sätt. 
Smaken kan liknas vid en mild broccolismak och rapsen fungerar bra att till exempel 
koka och ätas med lite flingsalt, smörstekas, rostas i ugn eller picklas.
Själva blomman är oxå ätlig.
Finkrogarna har börjat servera raps på menyn.
Gör ett försök Du oxå.

Men något som inte uppskattas av bönderna, som skett under coronatiden,
är att folk vandrar ut i rapsfälten och tar fina foton.
Besökare trampar ned bondens raps.
Inte tillåtet, vi måste visa respekt.

Min kokta raps, kokas som sparris, äts som sparris.
MUMS!

Bild från Östergötland på väg hem från Linköping till Tranås.

Köp den goda svenska rapsoljan.
Billigare än olivolja.

OM Rapsolja:
Har en hög del av fleromättat fett och får därför en bra blandning av Omega-3 och Omega-6 som hjälper till att minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar.  Rapsoljan tål dessutom något högre stektemperaturer än olivoljan och passar därför perfekt att bytas ut mot smör vid stekning. Ett annat plus med rapsoljan är att den odlas naturligt här i Sverige. Så om du väljer rapsoljan framför olivoljan bidrar du även till en minskad miljöförbrukning. Men se till att du steker i en varmpressad variant och att du använder den kallpressade till dressingar då det annars kan uppstå farliga ämnen vid stekning.

På designhotellet Weinbergs på Österlen serveras bl.a
bakade morötter med friterade nässlor och rapsblommor.
En av deras elegantare rätter.

Hälsning C

Kommentarer

Inger sa…
Hej!
Spännande det här med raps! Jag undrar när du sår den och när du skördar den. Med vänlig hälsning, Inger
Chris sa…
Hej Inger.
Tack för frågan.
Jag gör inget av detta.
Jag har vänner som odlar raps, där plockar jag.
Det är jättegott.
Lycka till👌👌
Sandra sa…
En liten kul info..den där eken du tog kort på ska man alltid säga"hej, hej" till o vinka..de lärde min morfar mig.
Chris sa…
Från och med idag ska jag alltid göra det!
Tack för tipset Sandra👌
Nu följer vi din morfars råd.
Trevlig sommar till dej.

Populära inlägg