Nu gör jag dessa kakor med lavendel sedan blir det med saffran! Recept.

 Hej!

Baka, baka liten kaka.......
Kanske dax för ett litet bak?
Det finns fortfarande lavendel att skörda, gör en lavendelsnitt
och Du har väl sett att det finns saffran påfyllt i kassorna i livsmedelsaffärerna.
En snabbgjord och väldigt god liten kaka.

Hemma, massor av lavendel fortfarande.
Lavendeln ska vara torkad och jag mortlar den lite.

Fjärilarna älskar lavendel.


Saffranssnittar
Lavendelsnittar

1 påse saffran eller 2 msk torkad lavendelblomma
1 dl socker
150 gr smör
1 1/2 msk ljus sirap
1 1/2 tsk bakpulver
3 1/2 dl vetemjöl
Rör socker, smör och saffran poröst.
Tillsätt sirap, blanda mjöl och bakpulver.
Blanda
Dela degen i tre delar, rullar.
Tryck till lite 15 min. i 175 grader.
Mitt i ugnen.
Skär längderna i sneda snitt medan dom fortfarande är varma.

TIPS! Gör dom, jättelätta och goda.

Saffranskakor.

Lycka till!
Nu ska jag ta mej en fika.
Hälsning C

Kommentarer

Populära inlägg