Parafraser på ”Flicka med pärlörhänge”.

 

Hej på Er!

Jag har köpt en tavla, trots att jag har förbud mot konstinköp.
Då det knappt finns några väggar i vårt boende,
tavlorna ligger undanlagda.
Men denna parafras på Flicka med Pärlörhänge kunde jag inte motstå.
En väninna till mej har gjort den, Vanja Jonebring heter hon.
Hon har varit representerad på Vårsalongen på Liljevalchs.
Hennes konst är uppfinningsrik och rolig. 

Flicka med pärlörhänge ( nedeländsk titel: Meisje met de Parel) är en målning av 
Johannes Vermeer från omkring 1665.
Tavlan finns på
konstmuseet Mauritshuis i Haag, Nederländerna. 

Om flickan med pärlörhängen vet man inte så mycket, förutom att hon antagligen arbetade som tjänsteflicka i Vermeers hushåll. 
Trots detta finns det både en bok med samma namn 
som målningen, av Tracy Chevalier, Girl with a Pearl Earring. Boken, 
som kom 1999, beskriver en kärleksrelation mellan Vermeer och Griet, 
en fiktiv tjänsteflicka som sitter modell för bilden. 
2003 filmades boken, med Scarlett Johansen som Griet. 
Den mystiske graffitikonstnären Banksy har också gjort en variant på motivet, 
en muralmålning i Bristol med namnet Girl with a Pierced Eardrum  
det har oxå gjorts en film med Scarlett Johansen i huvudrollen.


Min parafrasmålning av "Flicka med pärlörhänge" gjord av Vanja Jonebring.


Det är ganska länge sedan jag läste boken men tror inte jag tyckte den kanonbra!
Rätta mej om jag har fel.....



Parafras är en slags "härmning# av bild eller text.

Jag gillar min tavla nu ska den få belysning,
det finns lite guldfärg i tavlan som inte syns på bilden.
Vanja vilken härlig fantasi och kreativitet Du har!

Hälsning C


Kommentarer

Nana sa…
Flicka med pärlörhänge ( nederländsk titel: Meisje met de Parel ) är en målning av Johannes Vermeer från omkring 1665. Flicka med pärlörhänge' representerar en ung kvinna i ett mörkt grunt utrymme, en intim miljö som uteslutande riktar tittarens uppmärksamhet på henne. Hon bär en blå och guld turban , den titulära pärlörhänge och en guldjacka med en synlig vit krage under. Till skillnad från många av Vermeers ämnen koncentrerar hon sig inte på en daglig syssla och omedveten om sin betraktare. I stället, fångad i ett flyktigt ögonblick, vänder hon huvudet över axeln och möter betraktarens blick med ögonen vida och läpparna delade som om de skulle tala. Hennes gåtfulla uttryck tillsammans med mysteriet med hennes identitet har fått en del att jämföra henne till tvetydiga ämnet i Leonardo da Vinci ’s Mona Lisa(c. 1503–19). Flicka med pärlörhänge är också titeln på en bok av Tracy Chevalier, vilken baseras på Jan Vermeers målning, vilket i sin tur varit utgångspunkt för en brittisk film med samma titel från 2003.
Chris sa…
Hej Nana!
Tack för kunnig information.
Med vänlig hälsning, Christina

Populära inlägg