God äppelkaka till Stickorna. Recept.

Hej!
Idag kommer Stickorna till mej,
så nu fixar jag lite snabbt med en äppelkaka till kaffet.
Inget storslaget bara lite enkelt fika.
Vädret är kanonfint, lite höstlikt.
Har klarat av PW:en på morgonen, känns skönt.
Dammsugat och tagit in lite nya fräscha blommor från trädgården.
Jag stickar på en sjal i syrenlila som är beställd av Gunnel L och den
ska bli present till en sonhustru i UK.
Pengarna går till forskning om Kvinnor & Hälsa, 1.6 miljonerklubben.
Ni som läser min blogg vet redan mycket om detta lilla projekt jag har.

God äppelkaka till Stickorna.
Jag strösslade på lite florsocker.

Dukat och klart!

Dukat.

Färdigt för ugnen.

Nygräddad.

Min äppelkaka.
150 gr smält smör
3 ägg
2 1/2 dl socker
3 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker

175 gr i ugn.
ca 35 minuter.

Socker och ägg vispas pösigt.
Blanda mjöl, bakpulver, vaniljsocker.
blanda med äggsmeten.
Tillsätt det smälta smöret.
Grädda i form.

Jag la två äpplen över, äpplen som jag strimlat med mandolin.
Går att skära tunna skivor oxå.
Strö på grovmalen kardemumma och kanel.
Jag hade några droppar bittermandelolja i min kaka.
Detta går att variera.
Tips! Citron, plommon, choklad, hallon........

Lycka till.
Nu ska här stickas och fika!
Hälsning C

Kommentarer

Populära inlägg