Min supergoda Teriyaki och Sweet Chili gryta. Recept. Vintips.

Hej!

Hur är det ute i stugorna?

Är samhället på G igen?

Idag gjorde jag en god gryta med asiatiska smaker.

Den tycker jag Du ska prova!

Väldigt lätt att göra, lätt att förbereda om Du ska bjuda andra på middag. 

Jag gillar hetta i mat men ogillar när det blir för hett.

Jag vill känna flera smaker i maten än bara hetta.

Tänk på att här har jag lagat för det lilla hushållet!

Ingredienser.

För den lilla familjen.

Vi två.

Marinera kött först, låt stå en stund, kan marineras över natten.

Det som sticker upp är det utbankade citrongräset!

Stek paprika och rödlök i lite olja.

Stek champinjoner och rödlök för sig i olja.

Blanda i det lättstekta köttet.

Köttet steker Du snabbt i sin marinad..

Min Teriyaki, Sweet Chili gryta med lövbiff.

Lövbiff skivad i strimlor

Marinera: i 1/3 Sweet Chili Sauce och 2/3 Teriyaki Sauce.

ca (0,5 dl sweet chili och 1 1/2 dl Teriyaki).

1 vitlöksklyfta hackad.

LITE sesamolja (inte nödvändigt).

1 citrongräs (inte nödvändigt) utbankat.

Salt.

Hacka i lite röd chili, efter smak! (inte nödvändigt).

Blanda kött och marinad, stick i citrongräset och in i kylen.


Stek champinjoner och 1 rödlök i klyftor.

Stek 3 paprikor i olika färger, strimlade.

Stek lövbiffen hastigt i sin marinad.

Blanda samman och låt koka upp, späd med lite vatten.

Har Du japansk soja hemma ta i lite!

ABSOLUT INTE kinesisk soja. No, No.

Red med lite mazenamjöl. 

Smaka av.

Servera med ris.

Jag är ju helfrälst på Svenskt Havreris.

Barbera d ´Alba
Italien, Piemonte, Barbera d'Alba
Fruktig smak med inslag av fat, mörka körsbär, lakrits, skogshallon och örter.
Pris 109 kronor.
Härligt vin.
Efterrätt, spanska jordgubbar, jättegoda.
Inte en aning om dom är nyttiga eller onyttiga, men supergoda.

Gillar detta!
Men.... följ receptet.

Lycka till.
Hälsning C

Kommentarer

Populära inlägg