Mingelfest med vintips.

HEJ!

Hej igen alla mina kära läsare det var länge sedan....

Livet går i olika faser Ni vet!

Det har varit en sådan nu......

Nu hörs vi igen.

SUPERGOTT vin hade jag på vår Mingelfest på fjärde Advent.

Vinet blev en vinnare.

Tänk Dej från aprikos till lite beska.

Alkoholhalt 14% pris: 99:- fynd tycker jag.

KÖP!

Orange vin med lätt tannin-känsla är härliga viner till mat och just detta vin är en 

fenomenal matchning till ostbrickan.

 Passar utmärkt till lite mustigare kyckling- och fläskrätter.

Advenstsmingel, recept kommer.
Hemma.
Advent.
Vänner.
Fest.

Petite Orange från Alsace – en perfekt introduktion till orange!

Orange vin har blivit trendigt men är på inga sätt något nyskapande då det helt enkelt lutar sig tillbaka på det traditionella sättet man gjorde vin på förr. Med skalkontakt på de vita vinerna så antog vinets färg en mer orange skepnad och jäsning med skal gav även tanniner vilka har en konserverande effekt. Dagens orange viner är ett spännande möte mellan historia och nutid och i nyheten Petite Orange från Alsace får du en perfekt möjlighet att stifta bekantskap med vinstilen!


Alsace hör till världens mest klassiska vinregioner och inte minst en druva som pinot gris har särskilt goda förutsättningar för orange. 


NJUT!

Hur gör man orange vin

För att göra orangevin använder man gröna druvsorter som ofta är lokala för regionen. 

Tack vare lång kontakt med druvskalen blir vinet mörkare än ”vanliga” vitviner 

och beroende på mognad och utveckling varierar färgen från mörkt gul till orange.

Jag ska berätta vad jag bjöd till.

Återkommer.

Hälsning från C

Kommentarer

Populära inlägg