Min helg. Vinprovning.Recept.

 Hej!

Min helg började med att sätta upp en stjärna i köksfönstret.

Tidigt?

Nej jag behövde stjärnan.

Så härligt att vakna på natten och det lyser fint i huset.

Fredagsfika blev det som vanligt med tjejerna kl 11 det är i det närmaste heligt.

Ett blusinköp blev det därefter.

Torgade oxå, nästan lika heligt som fikat!

Fredagkvällen ägnade jag åt Munskänkarna och en bra vinprovning.

Läs nedan.

Är Ni intresserade kolla in Munskänkarnas hemsida.

Lördag en runda på stan och ett biblioteksbesök.

Nu ska här läsas 681 sidor av Harry Whittaker och Lucinda Rileys sista bok 

den heter ATLAS, Historien om PA Salt.

Idag söndag blev det tipspromenad i skogen med goda vänner.

Vi lär INTE vinna några priser.

Vädret innehöll en del sol och ingen blåst.

Jag rensade i stenpartiet och NJÖT.

Min mysstjärna.

Sju viner provade vi.
Goda Riesling- och Pinot Noir viner.
Priser runt 250-300 kronor styck.

Vi fick besök av vinmakaren Denis Wurtz som driver vingården Domaine de la Vieille Forge i Beblenheim i Alsace. Denis grundade vingården år 1998 med utgångspunkt i 
vingårdsmarker han ärvt av sin familj. 
Han odlar idag ca 10 ha i Beblenheim, Riquewihr samt några fler grannbyar och ungefär en 
tredjedel av hans marker klassas som Alsace Grand Cru. 
Han är utbildad i Bourgogne och är känd bland annat för sin Pinot Noir som ofta 
har fått toppbetyg i franska Guide Hachette. 
Denis viner är idag mycket efterfrågade och vingården har fått smeknamnet "Smedjan", 
med hänvisning till den moderna etikettdesignen som föreställer 
en smed med en hammare i handen.

1. Crémant d’Alsace Brut (torrt vitt mousserande)
2. Muscat 2021 (torrt vitt vin)
3. Riesling "Silex" 2021 (torrt vitt vin)
4. Riesling Grand Cru Sporen 2021 (torrt till halvtorrt vitt vin)
5. Pinot Noir "Tradition" 2021 (rött vin, ståltankslagrat)
6. Pinot Noir "Les Amandiers" Elevé en Fût de Chêne 2020 (rött vin, fatlagrat)

7. Pinot Gris "Les Fossiles" 2019 (halvtorrt vitt vi


Början på söndagens middag.
En stekt entrecote med kryddor, den får vila en stund för att sedan 
skäras i lagom tunna skivor och läggas över salladen.

Salladsbädd med ruccolasallad, paprika, rödlök, fetaost, svarta oliver och lite dill
bara därför att jag hade.

Lägg på köttet.
Klicka ut små "kluttar" med majonäs gärna Hellmans blandat med pressad
vitlök och lite citronolivolja.
Ta den olja Ni fördrar.

Mat på nolltid!
Supergott och superenkelt.
Ta det kött Ni vill.

Tänk vad en helg går fort.
Jag kan oxå upplysa om att jag tagit influensa- och covidspruta
och fick ont i benen och huvudet i drygt ett dygn.

Hälsning C

Kommentarer

Populära inlägg