Långlunch med Pavlova som dessert på långfredagen. Recept.

 Hej På Er!

Glad Påsk önskar jag Er alla🐣🐥

Här hade vi långlunch för vänner på långfredagen.

Dessert blev en Pavlova med jordgubbar, hallon, mango och vispad grädde.

MUMS sa alla!

Jag gjorde dubbel sats.

Min Pavlova.

4 äggvitor

2 1/2 dl strösocker

0,5 krm salt

1 tsk vitvinsvinäger

0,5 msk maizenastärkelse 

Vispa vitorna till skum tillsammans med salt.

Tillsätt socker lite i taget.

Jag vispar smeten ganska länge.

Den ska bli glansig och fin.

Tillsätt vinäger och majsstärkelse.

Rör om.

130 grader i ca 1 timme och 1 kvart.

Beroende på tjocklek och ugn.

Öppna ugnsluckan och låt marängen stå kvar och svalna.

Jag gjorde dubbel sats jag bredde ut smeten på bakplåtspapper

på en hel ugnsplåt.

Oftast gör jag en rund tårta och gör en fördjupning i mitten, för fyllningen.

Min Pavlova dekorerade jag strax innan servering med vispad grädde med 

lite créme fraîches i, mango, hallon och jordgubbar uppepå.

Den blev precis så seg och god som jag vill ha den!

En Pavlova kräver starkt kaffe tycker jag.


En Pavlova på 8 äggvitor.

Långlunch på långfredagen.


God fortsättning på påsken önskar jag er.
Hälsning C

 


Kommentarer

Populära inlägg