Att skriva en bok om hur det är att bygga ett hus.


Hej!
Jag har funderingar på att skriva en handbok om hur det är att bygga ett nytt hus.
Att bygga hus är svårt.
Det förstår man när man läser om "nybyggares" olika upplevelser.
Det byggs i Sverige ca 11 000 småhus per år.
Det är många beslut som ska fattas.
 Det finns mängder med fallgropar.
Det finns ett stort missnöje mot hur byggbranchen ter sig i Sverige.
Det finns många som är nöjda oxå ej att förglömma.
Jag har ett outsinligt material sparat så det finns mycket att skriva om.


Vårt hus i byggstadiet.
Vårt hus är arkitektritat av Christian Häggstam.
Min man.
Med många åsikter från Charolina och mej!

Charolina var med på hela projekteringstadiet.
När huset var färdigt levde inte Charolina.....

Jag såg aldrig vårt hus komma upp pga vår dotter Charolinas
cancersjukdom.
Jag fick bilder och nyheter av min man som åkte ständigt mellan
 Charolinas bostad i Helsingborg och byggplatsen i Tranås.
Hans närvaro i bygget berodde på Charolinas tillstånd.
Snälla grannar skickade bilder och meddelade vad som hänt under dagen.
Vi fick ett hus byggt på fabrik så det gick fort
när det väl kom upp.
Vi skulle egentligen byggt ett hus i lösvirke..
Men livet förändrades med Charolinas sjukdom.

Alla  dessa omständigheter gjorde att bygget fick flyta på
utan full kontroll.
Att ha full kontroll är nödvändigt om man ska bygga hus.
Det förstår vi nu.
Att bygga hus är ju den största investering man gör.

Det skulle behövas en handbok för nybyggare.
Kanske är det min uppgift.

Hälsning C

Kommentarer

Populära inlägg