Willow pattern

Ikea, gjord i England, Churcill


Rörstrand, Sverige 1800-talet rak stämpel med små versaler


Gustafsberg, Sverige 1895-1930-tal


Engelsktillverkad utan stämpel slutet 1800-talet
Under andra halvan av 1700-talet introducerades ett mönster som kom att bli en mycket välkänd porslindekor världen över. Det kallades willow pattern och har varit poppis  i både Kina och England.
Det finns olika teorier om dekorens ursprung. Kopierade kineserna den engelska designen eller tvärtom? De lärde tvistar och det gör dekoren ännu intressantare. Mönstret är tårpilar, två eller tre personer i en trädgård, roddbåt i vattnet, fåglar ofta i par, pagod på en ö och en bro. Dom svenska porslinfabikerna tog upp mönstret. Mina IKEA tallrikar köpte jag på 90-talet man fick ta en bärpåse och fylla den och betala ett enhetspris per påse. Är det någon som minns detta? Jag köpte kaffekoppar med assiett, mattallrikar och bärskålar. Porslinet är otroligt stark, jag tror en bärskål gått åt pipan! Dom andra tallrikarna har jag köpt i antikaffärer och på auktioner. Titta på mönster ser Ni någon skillnad? Det finns skillnader!

Kommentarer

Klart att du fár lägga ut mönstret. Delad glädje är ju dubbel glädje.
Chris sa…
Tack, det var snällt! Ha en bra Mors Dag.....nu blir det att virka!

Populära inlägg