Mariposa på svenska

Jag gillar Fladdermusen eller The Butterfly Chair som den oxå kallas.
Stolen ritades redan på 30-talet men blev i ropet först på 50-talet, älskad bland ungdomar för sin revolutionerande design.
Stolen designades 1938 och är oxå känd under namnet BKF-stolen efter de tre skaparna
Bonet, Kurchan och Ferrari.
En bekväm och spännande möbel.
Nu hittade jag den i en retroaffär i Höganäs.
Det svenska företaget Cuero har återupptagit produktionen av den mytomspunna fåtöljen, idag under namnet Mariposa (spanska för fjäril).
Underredet är massivt, svenskt stål och sitsen i fint läder- och lammskinn från Argentina och Italien, eller isländskt lammskinn.
 Du väljer själv.
Såååå himla läcker!!!!




 Carro provsitter en Mariposa i Höganäs.

I tisdags kväll såg jag "Äntligen Hemma" på TV4, där inreddes det med en fladdesmus,
jättesnyggt med bl.a en semiantik kelimmatta.
Hos mej i affären finns det antika kelim till kanonpris, tvättade.
Urvackra, dom kommer att bli värdefullare och värdefullare!!
På Esq i Linköping fanns en snygg Mariposastol i mörkbrunt skinn, priset var 7.500:-.
Priset blir lite broende av vad för skinn Du beställer.
Vad tycker Du?
KRAM C


Kommentarer

Maria EB sa…
Jag tycker att svart fårskinn se mycket mysigt så här på höstkanten. Men dom har hög "vill ha"-faktor i alla utföranden.
Chris sa…
Jag håller med. En nackdel är att dom tar ganska stor plats.
Men förvånansvärt sköna!! Ha en trevlig helg. Kram C

Populära inlägg