Vad är andlighet?


Hej!
En fråga jag fått när jag kom hem.
1. Var det mycket religiöst?
På vår pilgrimsresa hade vi lite olika samtal bl.a om andlighet.
2. Vad är andlighet?

Svar på fråga 1 vi gick på en kvällsbön, vi gick på en högmässa,
vi besökte några kyrkor, vi bad pilgrimsbön.
Allt var frivilligt utom pilgrimsbönen under våra vandringar.
Det enda som var lite trist var högmässan i min smak var den för långdragen
och för konventionell. 
På något sätt är det som man ska kunna allt som en utantilläxa.
Då är man duktig.
Vi stod upp större delen av mässan.
Varför? Många orkade inte stå.
Gammalmodigt tyckte jag.
För att gå på pilgrimsvandring behöver ingen vara religiös.
Du bara vandrar och är den du är.
Det räcker för mej.

Jag gillar kyrkan, går inte så ofta men söker andra tillgångar i kyrkorummet.
Jag använder nog kyrkan som dom flesta av oss gör.
Jag går på mindfulness, meditation, konserter, kvällsbön ibland, dop, begravningar
 konfirmation och
bröllop ( just idag) Per och Malin gifte sig i Säby Kyrka.
Jag är faster till Per.
Brudparet drog iväg från kyrkan i en stor traktor!


Kyrkan är vårt kulturarv något att förvalta.
Något att ta del av.
Vad vore vår svenska byggd utan kyrkor?
Jag har suttit i kyrkorådet och kyrkofullmäktigen en period.
Väldigt stimulerande.

Lite diskussioner om religion och andlighet gillar jag.
Men söker min andlighet gör jag själv.
Jag försöker vara här och nu, något
jag alltid haft lite svårt för.
Stillhet och ro måste finnas.


Fråga 2 andlighet.
Jag har skrivit i min blogg tidigare att jag haft en fin
barnatro. En aftonbön när livet var svårt hjälpte direkt.
Så blev det inte efter att Charolina blev sjuk och dog.
Barnatron och jag kom inte överens.
Jag har hittat min egen andlighet i livet.
Den ger mej styrka och kraft.
Naturen, livet, familj, böcker, mat, vänner, kunskap, mitt hem,
pilgrimsvandringar och promenader.
Det ger mej styrka på mitt sätt.
Det ger mej lite frid.


Vandring för eftertanke, minnen, naturupplevelse, gemenskap.
Här pilgrimsvandring i Skottland


Älskade Charolina med brorsonen Arvid som nu fyller 10 år.


Vi två.
Sorgen är oändlig.
Saknar dej varje dag.
Livet är tomt.

Hälsning C

Kommentarer

Populära inlägg