Råkräm samt en annorlunda vaniljsås. Sveriges Nationaldag 2021.

Hej!

Välkommen Sveriges Nationaldag.

Det fras med årets första rabarberpaj, recept kommer.

Till pajen gjorde jag råkräm mycket godare än färdigköpt vaniljsås

tycker jag. 

Gillar Du råkräm?

Detta är ingredienserna.

Belöningen fika vid poolen med nygjord ljummen rabarbespaj serverad med kall råkkräm.
Och naturligtvis Zoega i koppen. 
Lite bra att läsa så är denna dag räddad.

Råkräm.

2 vispade äggulor 
1/2 dl socker* 
tillsätt vanilj*.
Blanda med 3 dl vispad grädde.
Kyl.
Världens godaste!

* Du kan använda florsocker oxå,
vill Du ha mindre söt sås ta mindre socker.
Denna sås blir ganska söt men till rabarberpajen är den perfekt.
Allt är en smaksak.
*jag använder vaniljsocker blandat med Bourbon vaniljpulver.
Vid lyxiga tillfällen tar jag en halv vaniljstång.

Snabb Vaniljsås.
3 dl vispad grädde
1 paket gammaldags vaniljglass

Rör slarvigt ihop grädde och den frysta glassen,
servera DIREKT.


Richard Dybecks text.

1.
Du gamla, du fria, du fjällhöga Nord,
du tysta, du glädjerika sköna!Jag hälsar dig, vänaste land uppå jord,din sol, din himmel, dina ängder gröna,din sol, din himmel, dina ängder gröna.

2.
Du tronar på minnen från fornstora dar,
då ärat ditt namn flög över jorden.Jag vet, att du är och blir vad du var.Ja, jag vill leva, jag vill dö i Norden!Ja, jag vill leva, jag vill dö i Norden!

Lycka till.
Nu njuter vi av värme och sol.
Ha en fin Nationaldag.
Hälsning C

Kommentarer

Populära inlägg