Avkalkning av kaffebryggaren med bikarbonat. Bakat. Recept.


Hejsan!

Vad gör jag denna varma dag?

Jag tycker min kaffebryggare ser lite trist ut!

Och det gillar jag inte.

Speciellt inte när jag just bakat en god rulltårta och ska sätta på fika.

Fram med bikarbonat och citron, här ska avkalkas.

Jag rekommenderar Er att inte använda ättikssprit.

Avkalkning av kaffebryggare.

4 msk bikarbonat röras ut i

6 dl vatten

Lite pressad citron i.

Slå i kaffebryggaren och brygg, jag har ett filter i.

Jag brygger efter detta med rent vatten 3 - 4 gånger, har filter i.

SUPERRENT blir det!

Sedan rengör jag hela maskinen, tvättar alla lösa delar.

På många håll i landet är vattnet hårt och innehåller mycket kalcium. 

Det gör att det bildas kalkavlagringar i Din kaffebryggare.

Med min lilla borste kommer jag åt överallt.

Kaffet blir godare, kalkavlagringar påverkar smaken negativ 

och maskinen håller längre.

Gäller även vattenkokare.

 

Supernöjd är jag.
Borsten kommer åt minsta skrymsle!


Bikarbonat är suveränt i köket.
Även till kaklet i badrummet.
Även till halsbränna, BÄST!

Sedan blev det rulltårtetime!
Med jättegott kaffe Zoega förstås.

HÄR ÄR RECEPTET.

http://tomorrowisanotherchardonnay.blogspot.com/2020/01/stickorna-mandagens-noje.html

Bilden är från ett annat bak.
Vi hann äta upp dagens rulltårta innan jag fotade!!

Sedan var det skuggan som gällde, jag har knappt varit ute.
Det var fantastisk ridsport på TV.
Det var skönt att sitta inne.
Inte klokt egentligen men det var för varmt ute ett tag idag.

Lycka till.
Hälsning C

Kommentarer

Populära inlägg