Luktärter doftar ljuvligt! Boktips.

 Hej!

Vem älskar inte doften av luktärter?

Jag har aldrig odlat från frö utan köpt färdiga små plantor

på plantskolor.

I år fick jag av min snälla granne Lotta.

Dom har blommat så rikligt, det är bara att plocka och plocka.

Nästa år kanske jag ska prova att sätta frön.

Jag blir alldeles lycklig när jag går och doftar på mina luktärter.

Dessutom är dom otroligt vackra.

Beskrivning

Beskrivning

Luktärt är en art i växtsläktet vialer i familjen ärtväxter. Den förekommer som vild i södra Italien och på Sicilien. Luktärt odlas för blommornas färger och den söta doften som ger växten dess namn. Luktärten är en ettårig, luden, klättrande ört. 

En engelsk liten mjölkkanna och 100 år gammal en bojan från Kina slutet av 1800-talet.
Blå-Vitt är ALLTID bBå-Vitt.
Lätt att gilla.

Vackra färger.
Bronshäst, Kinavas från 1950-talet.

Luktärter vill klättra.
TIPS! Plocka blommor varje dag desto mer kommer det.

Cecilia Wingård är Sveriges okrönta drottning vad gäller luktärter.

Boken kostar ca 370 kronor. 

Här finns all kunskap om luktärter.

Ett av Cecilias trick är att så fröna tätt och på så sätt spara plats. När skotten är decimeterhöga ställer hon ut krukorna i kylan. Där får de härdas tills det är dags att plantera dem i egna krukor.

– Det passar bra att göra en dag när det blivit så varmt att det är skönt att stå ute och plantera om, säger hon.

Under sommaren tycker Cecilia att det är enklast att odla luktärterna i markbäddar. I kruka är det ännu viktigare att passa dem med vatten och gödning.

– Luktärter behöver mycket vatten och näring för att orka växa och blomma maximalt hela sommaren, säger hon.

Får de det kan de fortsätta blomma långt in på hösten, till och med efter en lättare frostknäpp.


Ser fram mot nästa år.
Hälsning C

Kommentarer

Populära inlägg