En minnesresa till Borkhult och Björsäter.

Hej!

Jag har gjort en liten minnesresa.

Gjort ett besök i en trakt som låg mej varmt om hjärtat en gång i tiden.
Det blev oxå ett besök hos en släkting, en god middag med prat om
gamla gemensamma minnen. 

Naturen runt Borkhult är vidunderlig vacker med skogar, flera sjöar och långa vandringsleder.
Fiskevattnen är många.
Det är en levande byggd vid sidan av allfarvägen.

Här har jag fiskat mycket kräftor en gång i tiden.
Här hade jag mina kantarellställen.

Jag besökte mina ex-svärföräldrars grav, min exmans grav, min älskade svägerskas grav.
Varje sten i pelaren är i olika material som motsvarar en socken som ingick i
Burensköldska fideikommisset.
Theorells familjegrav i Yxnerum, Åtvidabergs Kommun.

General Jacob Burensköld instiftade 1726 ett fideikommiss av denna egendom, kallat det “Burensköldska fideikommisset”. Genom dotterns giftermål kom fideikommisset över till den von Schwerinska ätten. Ätten von Schwerins innehade det till 1878, då den driftige Adolf Henning von Schwerins dog. Fideikommisset övergick därefter i släkten Theorells ägo. Efter Sven Theorells död 1978 upplöstes fideikommisset. Inägor och skog ägs i dag av ett säteri medan herrgården är i privat ägo. Detta var tidigare ett av landets största egendomar med ca 16 000 hektar mark, som under 1900-talet successivt minskade till omkring 1 000 hektar.

I Björsäter hade vi sommarstuga när jag var barn.
På denna badplats tog jag alla mina simmärken.
Hit cyklade vi varje dag sommartid för att gå i simskola och ha kul.

På denna festplats i Borkhult har det dansats och firats.
Den funkar ännu berättades det för mej.
Ska nu öppna igen efter pandemin.

På Borkhults bruksgata finns det ett ställe som heter Lapphem.
Det har tagits över av två duktiga systrar som driver Logi & Kost här.
Otroligt populärt har det blivit.
Är Du i faggorna gör ett besök. 

Deras våffeldagar är berömda.

Lapphem i höstskrud.
Arbete pågår.......

Borkhult, som i dag kan räkna ihop till ungefär 60 invånare, var på 1800-tal ett viktigt brukssamhälle i Östergötland, med pappersbruk, spikbruk, tegelbruk och herrgård. Två vattenfall försörjde bruken med vattenkraft. Det byggdes en bruksgata med arbetarbostäder och längst bort på Bruksgatan uppfördes ett stort hus i två våningar med loftgång med viss antydan av schweizerstil och sex lägenheter med var sitt kök med vedspis i. Det hela lappades ihop av byggrester och döptes av ortsborna till Lapphem.

Lapphem.

Middag med min släkting.

Systrarnas ställe i Borkhult, Lapphem.

En titt i ett fönster!

Höst på landet.

Min släkting har alltid dom vackraste blommorna.

Maria och Jesusbarnet vakar över detta hem.

Minne från en jakt.

Mitt gamla foto från baksidan av godset, så som jag känner igen det.


I början på 2000-talet köpte Tommy Eriksson herrgården i Borkhult. Kort därefter lämnades fastigheten åt sitt öde. Flera försök har gjorts att få klarhet i vad som ska ske med Borkhults Herrgård, inget händer.

När jag skulle ta mig fram till herrgården var det knappt att det gick, de var helt igenvuxet.

Att se den gamla vackra herrgården blev en chock hur kan sådant här ske?

Jag kan inte, vill inte visa hur det såg ut idag ......................

Bild från framsidan.
En otroligt vacker herrgård i Östergötland.
Här har det ätits många fantastiska middag!
Härifrån finns många minnen från en svunnen tid.

Minnesresor är både vackra och sorgliga på en 
och samma gång.
Att det är så enkelt att resa i tid och rum, jag
förflyttade mej direkt under denna resa och levde med i gamla tider.

Hälsning C

Kommentarer

Populära inlägg