Höst är äppelkaka. Recept

 Hej på Er!

Idag blåser det snålblåst i Tranås.

Väldigt höstlikt, på sjön Sommen går det stora vågor.

Altanen är full av tallbarr.

Då gör jag lite gott fredagsfikat.

Nu är det ju dax att göra äppelkakor i alla dess former.

Äpplen, dom svenska är så smakrika och saftiga.

Köp svenskt!

Här kommer ett recept på en enkel äppelkaka som passar både till 

kaffe och te.

Servera gärna med vispad grädde med lite yoghurt i tillsätt vaniljsocker

efter smak.

Jag gillar grovmalen kardemumma så det har jag på min

äppelkaka och även lite mald kanel.

Kardemumma har jag i en kvarn och maler över färskt.

Det blir en helt annan smak än mald på burk.

Nya underlägg från Morris. Pimpernel i samarbete med Morris & Co. Det blågröna motivet Wightwick är detaljerat och illustrerar djurlivet i skogen.

Fredagsfika.

Äpplen, smör, råsocker, kardemumma och kanel.
Färdig för ugnen.

Hemma🙏🥳

Kardemumma i kvarn, supertips!

Enkel äppelkaka.

3 ägg och 2 1/2 dl socker vispas vitt.
Tillsätt
2 1/4 dl vetemjöl och 1 tsk bakpulver.
2-3 syrliga äpplen i tunna skivor.
100 gram smör kallt hyvlas över äpplena.

Kanel och lite råsocker uppepå.
Grovmalen kardemumma för Er som vill!

Grädda 35 minuter 175 grader i ugn.

Helghälsning från C

Kommentarer

Annika sa…
Ska testa i helgen!
Tack för tipset med kardemumman!
Trevlig Helg!
Chris sa…
Hej!
Ha en fin helg.
Älskar kardemumma!
Lycka till.
Hoppas Du gillar denna enkla äppelkaka
Som ska ätas bums.
Hej från C

Populära inlägg