Ratatouille med salsicciakorv. Recept. Vintips.

Hej!

Nu svämmar det över med höstgrönsaker i affärerna, på bondens marknad

och på självplockningställen.

Passa då på och gör en stor sats ratatoille.

Den kan Du ha till soppor, grytor, i pastasåser, till stekt fisk m.m.

Jag stekte salsicciakorv skuren i bitar och trycker till korvbitarna 

med en gaffel i varm stekpanna.

Salsiccia är en grovmalen italiensk korv av griskött, kryddad med vitlök och peppar. 

Mitt TIPS! Oftast är det naturskinn på låt det sitta kvar.

När dom är genomstekta ös på med ratatouille, späd med vatten eller lite vitt vin,

om det behövs.

Serverar med spaghetti.

Supergott.


Min Ratatouille.
En enkel grönsaksröra.

Morötter
Fänkål
Lök gul eller röd
Paprika
Palsternacka
Tomater 
Vitlök
Purjolök
Skär i bitar

Stek i olja.
Slå på lite vatten, rör om.
Krydda.
När koket är färdigt i med mycket persilja.
Det är mycket smak i svenska grönsaker.
Njut av doft och smak.
Du kan ta vilka grönsaker som helst.
 Aubergine och zucchini är gott i.

Grönsaker från självplockning i Skänninge. 

Fantastiskt att få jobba med så fina grönsaker.
Vilka färger.



Till min middag serverade jag ett vin för 69 kronor ett spanskt vin som är 11 år
gammalt. D`Oliva Grand reserva, Spanien.
Detta vin tycker jag Du ska prova.

Så gott!

Stek i hälften olivolja och hälften smör.
Använd färsk salsiccia.

En god enkel middag.
Servera med spagetti eller pasta.
Lycka till.
Hälsning C.

Kommentarer

Populära inlägg