Karl XV:s pudding i min tappning. Recept.

 Hej!

Nu är det dags för fester igen.

I går hade jag mitt Matlagningsgäng här med respektive.

Vilket kärt nöje.

Vilken kväll vi fick, vädret var underbart.

Dessert blev en hit, en höstdessert serverad med ett glas sherry.

Karl XV:s pudding.

Herregud vem säger pudding nu för tiden?

Receptet är gammalt.

Lösvispad grädde är gott till puddingen.





Jag hade i några plommon som just fått av grannen.

Vänd försiktigt i dom hårdvispade vitorna.

KARL XV:s pudding.

I min tappning.

1 påse katrinplommon klipp dom på mitten. 200 gram.

1 påse aprikoser klipp dom på mitten.

2-3 äpplen i bitar

1 kanelstång.

Jag hade i lite färska plommon i bitar.

Du kan variera frukten efter tycke och smak.

Koka frukten en kort stund med två msk socker och lite vatten.

Låt svalna, detta kan Du göra dagen innan, ta bort kanelstången.

DEG.

2 hg sötmandel males grovt.

5 bittermandlar.

150 gram smör skiras.

3 äggulor

3/4 dl vetemjöl 

1 1/2 - 2 dl socker 

Blandas.

Tillsätt 3 hårt uppvispade vitor.

Slå 1/3 del av smeten i en form 150 grader i 10-15 minuter.

Låt svalna.

Lägg på fyllningen.

Täck med degen.

150 grader i 50-60 minuter.

Serveras ljummen med löst vispad grädde gärna med lite vaniljsocker i.

Perfekt matchning är ett glas RT Sherry till denna dessert.

Tips!

Tänk, denna pudding till jul med russin och apelsinskal i!

Redo för Vinprovning.
Kolla in grannen Lottas blommor!!
Som smycken.

Dom fantastiska blommorna kommer från grannen Lotta, TACK snälla.

ÄNTLIGEN Matlagningsgänget HÄR!
Boule och Vinprovning satt som ett smäck i det fina vädret.
Tack alla.

Hälsning C med man.

Kommentarer

Populära inlägg