Dax att plocka ekollon.

Hej!

Nu är det dax att plocka ekollon.

Här får Du tips på hur Du gör.

Det dröjde länge innan jag visste att man var tvungen att blötlägga ekollonen.

Nu vet jag det och då blir ekollonet ett vackert och dekorativt ekskott i en

fin ekollonvas.

Mina ekollon har jag plockat på Visingsö i söndags på vår Pilgrimsvandring där.

Visingsö är känt för sina raka vackra ekar.

Estrid Ericsons ekollonvas finns på Svenskt Tenn.


Min ekplanta på en vinterbild från förra året.
Björnunge av keramikern Gunnar Nylund, Rörstrands Porslinsfabrik.
Krukor antika från Kina.
Antik liten jordglob.

Bild Svenskt Tenn.
Estrid Erisons ekollonglas.

Lägg i vatten

Lägg ekollonen i en skål med vatten. Efter ungefär tre till sex veckor kan du se om någon eller några börjat gro.

Välj noggrant

Ta det ekollon med bäst rotad svans och placera med svansen nedåt i vattnet i din ekollon-vas.

Byt vatten

Byt vattnet med jämna mellanrum, efter ytterligare tre till sex veckor knoppar en

ekplanta i vasen.


Kolla in rotsystemet.
Viktigt at byta till frisk vatten ofta.

Lycka till.
Hälsning C

Kommentarer

Populära inlägg