Julen 2021 är över. Recept.

HEJ på ER!

Julen 2021 närmar sig sitt slut och snart väntar ett Nytt ÅR.

Det var väl inte den värsta av jular men den var inte så himla kul heller.

Nu begär jag ju inte så mycket av julen längre....

Men det fanns oxå väldigt fina inslag

TACK Em, Tesse och Vickan! ❤️

Julafton fick jag avbryta blev lite ledsen vid 5-tiden åh,

då kom näsbloden ja, ingen lite stilla stril utan ett

forsande för att inte säga ett sprutande näsblod.

Inga detaljer!

Efter det blev det sängen.....på julafton.

Tydligen har jag en ytligt blodkärl i näsan som måste "brännas".

Julmat äter vi i det lilla formatet numera inga stora julbord.

Vi har njutit av julmaten i lagom proportioner.

alltså inte ALLT på en gång.

Kylskåpet i juletid är alldeles för fullt för min smak,

lagom i kyl och frys är min melodi.

Nu är kylskåpet rensat och fint, det känns bra.

Vädret har varit sagolikt, promenaderna underbara.

En vit jul var en önskedröm.

På julafton mötte vi tomten en av flera.

Jultomtarna verkar ha varit ovanligt aktiva i år.

Denna tomte ropade "vad gör man inte för barnen"!

Vilket julväder.

Långa härliga promenader.

Gudomlig julkonsert i Tranås Kyrka med väninnor.

Julefriden spred sig i hela kroppen.

Tack Em och Tesse för besök.

Ni förgyller.

Fikastunder och snack.

Årgångschampagne till maken för bra utfört jobb, tack V och J.

Tända ljus på gravarna.
ALLTID. ❤️❤️❤️

Såg en så härlig och rolig animerad film.
The Queen’s Corgi.
Tror det var på Ettan.
Klart sevärd för en hel familj.🧑‍🎄👌

Tillbehör till Ris alá Maltan. 

Jag kokade en lag med vatten, rörsocker, kanelstång,
ett par kryddnejlikor, stjärnanis, vaniljstång en halv.
Detta fick svalna tog sedan i lite konjak. (Sherry, Likör, Portvin m.m)
Slog detta över mandarinerna (eller clementiner).
Lät det stå i kylen i två dagar.
I glas serverade jag kall risgrynsgröt.
Toppade med en klick vispad grädde (med vaniljsocker i).
Toppade med en mandarin och lite spad runt om.
SUPERGOTT!

5-minuters sillen är TOPPEN.
I år blev det en.
 
VÄSTERBOTTENSSILL.
Hackade hårdkokta ägg
Blanda majonäs, yoghurt, lite dijonsenap, mycket hackad dill,
cayenpeppar, lite salt.
2 dl riven Västerbottenost.
Dela sillen i bitar.
Blanda.
Servera gärna på en rågbrödsmacka eller med en potatis.
Detta gick verkligen hem.

I år gjorde jag den godaste Janssons Frestelsen EVER!!

Vad tycker Ni om min tomte?
Han är minst 100 år gammal.
Älskar den.

JANSSONS Frestelse.
1 kg potatis
2 lökar
3-4 dl grädde
1 burk ansjovis och spadet. 
Mycket nymald kryddpeppar.
Lite nymald svartpeppar.
Ett par klickar smör uppepå.
Strö panco eller ströbröd över.
Grädda 200- 225 graders ugn ca 50 minuter.

TACK igen för fina julhälsningar.

GOD Fortsättning önskar jag Er alla.

Hälsning C

Kommentarer

Populära inlägg