Macaron med saffransfyllning. Recept, himmel så goda!

HEJ!

Vi närmar oss........

Dessa MÅSTE Ni hinna baka.

Supergoda och perfekta att ha i frysen.

Idag gjorde jag med saffran i fyllningen, bara för att det snart är jul.

Men den vanliga vaniljfyllningen är toppengod. 

Detta recept har jag bakat massor av gånger alltid ett vinnande koncept!

Perfekt kaka efter en god middag med en stark kopp kaffe till.

En makron, franska: macaron, är ett bakverk gjort på äggvitor, mald mandel, florsocker och socker. De är biskviformade kakor som är några centimeter i diameter, med ett relativt fast ytterhölje och beroende på variant ett knaprigt luftigt eller ett mjukt segt innandöme.

Ser Ni att det snöar?

Jag tog ett paket saffran i fyllningen denna gång. 

Här kommer Chris recept på  FALSKA MACARON (1000 ggr godare än originalet).

4 äggvitor, 

5 dl florsocker, 

250 gram sötmandel (med eller utan skal) 

eller mandelmjöl.

Vispa äggvitor o socker pösigt, rör i mald mandel, 

klicka ut små klickar på bakplåtspapper. 

Grädda i ca 10 - 12  min. 175 grader. Svalna.


Fyllning: 1 äggula, 100 gr smör, 2 msk vaniljsocker rör om.

 Lägg fyllningen emellan två kakor, tryck lätt ihop.

Vill du ha chokladsmak rör i kakaopulver eller smält 70% choklad.

Förvaras bäst i frysen.

Första gången jag gjorde kakorna med skalet kvar på mandeln.
Kakorna blir lite vitare och vackrare utan skalet kvar.
Mera lika vanliga macarons.


Mal rejält eller ta mandelmjöl.

Lycka till.
Ni MÅSTE göra dom!
Hälsning C

Kommentarer

Populära inlägg