Jag döstädar. Att döstäda = rensa ut.

Hej!

Jag döstädar.

Är så gammal nu att jag tycker det är dax.

Jag har börjat sortera foton, herregud vi har 

flera hundratals och åter hundratals……läs (tusen)

Stora lådor fyllda.

Tänk vad man fotograferade förr.

Jag sorterar och ett helt liv passerar revy…..🙏

Det går nästan inte att ta in.

Tänk alla barn och ungdomar som passerat i vårt hem,

dörren stod alltid öppen för ALLA, det fanns alltid en fika och något därtill.

Det var Tesse, Mattiz, Hjalle, Björn, Caj, Lotten, Sofie, Kempe,

Gunnarsson, Krillen, två Ida, Carro, Melker, Gurra, Susanne,

Marcus, Jonas, Vickan, fyra Johan, Nicklas, Mattias + alla kusiner, mfl, mfl, mfl......

Minnen väller över mej.

Känner mej nöjd och glad att det var så här även om tiden många gånger var knapp.

Ett år efter att vår Charolina dog i cancer var hennes bästisar här och vi kollade bilder.

Det var bilder från det tjejerna var i 11-års åldern.

Vi skrattade och vi grät, vilka minnen som kom fram.

Nu sorterar jag foton i massor av bruna påsar och delar ut till

släkt, vänner, klasskompisar, kollegor, bästisar, väninnor, lärare, mm.

Listan är lång, påsarna många.

Det krymper i lådorna.

Varför gör jag nu detta?

Jo för att bilderna ska komma till glädje om så än bara för en kort stund.

När min man och jag inte finns mer vet jag att fotona åker i en sopcontainer.

Nu räddar jag en del......

Carros kompisar har haft urkul när dom träffats och kollat bilder! 

En hel uppväxt passerar revy för dom, för mej är det massor av okända 

personer på deras foton men inte för dom.

Modet, festerna, upptågen, kompisarna, resorna, arbetsplatserna, 

kalasen (dom var många) bilarna, semestrar, 

biltävlingar, hästar och hästtävlingar, olika boenden, renoveringar, 

allt är helt fascinerande att kolla på.

Det verkar som om dom bruna påsen blir väldigt uppskattade.

Vad betyder döstäda

Att döstäda innebär att rensa ut och sortera ens personliga tillhörigheter, med syfte att underlätta för anhöriga att de inte skall behöva göra det efter ens bortgång.

Ordet döstäda var en del av nyordslistan 2017 från Institutet för språk och folkminnen.


Ge bort. Skänka till välgörenhet eller ge bort till någon annan är kanske det bästa att göra med saker som man själv inte vill ha längre. Då får prylen leva vidare och kommer till användning – och behöver inte slängas. Då kan det kännas lättare att rensa bort prylarna.






En älskad farfar och en farmor jag aldrig träffade.
Henne känner jag stark samhörighet med.
Farmor var sjuksköterska utbildad i Danmark.
Farmor fick en son, min far, hon dog när hon födde sitt andra barn.
Farfar blev änkling med en liten son.
Dej hade jag velat träffat farmor Ellen.



Christina, bloggerskan som liten, till höger.









Jag gillade hästar då oxå!
Av dom som finns på dessa bilder är vi bara några som är i livet idag.
Min vackra mor och min vackra moster är på bilden i mitten, jag
tog fotot det är från en sommar på Åland.
Min far till vänster.
Min bror Christer och jag till höger en sommar i Norge.

Nu är en del kartonger döstädade........
Det tar på krafterna att sortera.
Jag har gjort en bra början.

Hälsning C


Kommentarer

Populära inlägg