Söndag med rulltårta, boktips och årets pelargon.🤩 Recept.

Hej!

En skön söndag, en blåsig sådan!

En försiktig promenad, har man inflammation och ont i

höften funkar inga långa promenader, tyvärr.

Kortisonspruta har hjälp lite mot det onda på nätterna.

Som jag saknar mina långpromenader……….

Till fikat bakade jag en jordgubbsrulltårta.

En stund i solen med SvD och en bok, fika och rulltårta suveränt.

Dödsboet av Peter May en del till i Lewis-triologin.

Recension: Lysande, Publishers Weekly.

Men, det gällde att sitta i lä annars var det iskallt!

Jag har tvättat, vädrat, bytt lakan i sängarna.

I blåsten var det snabbtork.

Deklarationsdax är det oxå, vi får hjälp.

Avslutade dagen med en favorit salsiccakorv med pasta o rödvin.

Recept imorgon!

SÖNDAG.
Hon och jag!

En perfekt jordgubbsrulltårta utan dekoration.

Rulltårta på G.
Årets pelargon i fönstret.
Jag köper färska jordgubbar nästan varje dag.
Kall A-fil och jordgubbar till frukost är BÄST.
Nu är havregrynsgrötens tid över nu är vi på vår-sommarhalvåret.

RULLTÅRTA.

Ung 225 grader i 5 minuter. 

3 ägg + 1 1/2 dl socker vispas pösigt
1/4 dl vetemjöl + 3/4 dl potatismjöl + 1 tsk bakpulver
röres i.
Bred ut smeten på ett bakplåtspapper.
Låt kallna på galler med ett sockrat bakplåtspapper under.
Vispa grädde, ta i lite vaniljsocker, bred ut på rulltårtan.
Lägg på bär eller choklad eller sylt.
Tar jag färska bär tar jag en tsk råsocker på bären det knastrar så gott
när man äter!

Årets pelargon har jag fått av goda vänner men än är det lite för tidigt att ta ut dom.
Årets pelargon är ingen blyg viol. Tvärtom. Årets hedersutnämnande går till en pelargon som med sin storlek, explosivitet och sitt formspråk onekligen tar för sig.
Med vackert korallfärgade blommor som är 50% större än en normal zonalepelargon och med sitt storvuxna, runda och buskiga växtsätt.


En bra söndag.
Lycka till.
Hälsning C

Kommentarer

Populära inlägg