Besök hos en antikhandlare.

Hej!

Ibland händer det att jag gör besök hos "gamla" kollegor i antikbranschen.

Det är ett nöje.

Förvånad blir jag alltid i dagens antikbransch, det svänger fort.

I denna bransch finns lika mycket mode som i allt annat i samhället.

I alla sorts branscher finns det dock klassiker som står över modets svängningar,  

så har det alltid varit.

Dom flesta möbler jag såg hos mina kompisar är möbler som jag aldrig hade kunnat såld

på min tid som antikhandlare.

Modets svängningar är stora en ny generation, en ny publik, en ny livsstil.

Jag startade min lilla antikaffär 1978, den blev ganska stor med åren och 

jag slutade för några år sedan.

Jag jobbade inte bara med antikviteter i affären där fanns även heminredning, mode, 

märkeskläder, accessoarer, smycken m.m

Ett litet uppehåll i mitten då gjorde lite annat inom skolans värld.

Här nedan ser Du några exempel på "innemöbler" just nu.

Riktig hårdvaluta i antikhandeln och på auktionerna är dessa möbler just nu.

1950-60-70-tals möbler i teak och andra träslag.

Efterfrågan från utlandet är stort, intresset är HOT.

Personligen är jag väldigt förtjust i jakaranda och mahogny.

Mahognymöbler är billiga just nu tycker jag.

Så vackert träslag och så underskattat.

OBS!

Om du vill sälja ett föremål av jakaranda söker du tillstånd via jordbruksverket.se,

 sök på cites-intyg. Föremål tillverkade före 1947 kräver inget intyg inom EU. 

Lagen om artskydd gäller inte bara jakaranda utan många hotade växt- och djurarter. 

Varje år fälls privatpersoner för sådana brott.

Superinne!

Hett.

Detta är för mej mina föräldrars möbler.

Det är nog anledningen till att det har hoppat över en eller två generationer 

innan det kom igen.

Detta kostade "inget" på min tid som antikhandlare.

 

Stor efterfrågan är det fortfarande på målat, mest efterfrågade färgen är grått eller gråvitt.

Kolla in skåpet bakom det var mina mor- och farföräldrars möbler, jag tycker dom är fula.

Är dom möblerna nästa grej?

Det är tur att smaken är olika.

Kanske inte världens mest lättsålda......
Men kanske pricken över i i en inredning!!

Det finns alltid en fast kundkrets på allmoge, om det är bra grejer.
En möbel som samsas fint med det moderna.
Men bara en.......för att sticka ut.

En antikhandlare kan ALDRIG ha för många nycklar och beslag.
Guld värt.

Jaa tiderna förändras och vi med dom.

Ha en fin dag.
Hälsning C

Kommentarer

Populära inlägg