Recept. Goda grötfrallor. Baka!

Hej!

Häromkvällen blev jag baksugen.

Nu förtiden är det inte så ofta.

Jag bakade GRÖTFRALLOR Oh my Gud så goda dom blev.

Du måste prova! LOVA!

Jag klämde i mej ett par stycken.

Sedan frös jag resten.

Dom var väldigt enkla att göra.

Jag gjorde dom inte så jättestora, gör som Du vill.

Jag använde mej av fiberhavregryn, det går lika bra med vanliga havregryn.

Supergoda grötfrallor.


Tänk Er ljumna med bara lite smör på!

Ingredienser.


GRÖTFRALLOR ca 20 st.


2 dl havregryn

2,5 dl vatten
1 tsk salt
100 g smör
2,5 dl mjölk
0,5 dl ljus sirap
50 g jäst
8-9 dl vetemjöl


Pensling och dekoration:
0,5 dl mjölk
Havregryn


Gör så här:
1. Blanda havregryn, vatten och salt och koka upp och sjud ett par minuter till en fast gröt.
2. Ta av kastrullen från plattan och rör ner smöret så att det smälter.
3. Tillsätt mjölk och sirap och låt svalna till 37 grader.
4. Smula jästen i en bunke, rör ut med degvätskan. Tillsätt mjölet och arbeta ihop till en deg. Degen ska vara lite lös.
5. Låt degen jäsa 30 minuter.
6. Tippa upp degen på lätt mjölat bakbord. Dela i 16 lika stora delar och rulla till frallor och lägg på plåtar med bakplåtspapper. Ta lite m,jöl på händerna om det klibbar fast för mycket.
7. Täck plåten med bakduk och låt jäsa 30 minuter. Sätt ugnen på 225 grader.
8. Pensla bullarna med lite mjölk och strö över havregryn.
9. Baka mitt i ugnen i 13-15 minuter till bullarna fått fin färg.





Lycka till önskar Dej en fin dag.
Solen strålar på Höglandet.
Hälsning C


Kommentarer

Populära inlägg