Höstens första bokklubbsmöte.

Hej!

Höstens första möte i bokklubben ”Vi vänder blad”

gick av stapeln hos mej.

Jag körde hösttema.

Lite rosebubbel med kantarellkrustader,

därefter kantarellsoppa, ostbricka, surdegsbröd

och österrikiska kringlor.

Två sorters rödvin serverade jag till maten, en Rioja och en Pinot Noir.

Till dessert Lingonpaj med tjinusisås.

Receptet på pajen finns under recept.

Kantarellsoppa med lite goda ostar och gott bröd.
TIPS! Marmeladen är supergod, St Dalfour Mango & Passionsfrukt. 

Så fina kantareller.

Kantarellsoppa.
Charlottenlök, timjan, vitlök, vitt vin, ta grönsak/kyckling/kantarell-fond
vilken Du vill, grädde, sherry (inte nödvändigt), salt, peppar, stekta kantareller.
Mixa, ha i hackad persilja.
Den färska timjanen tar jag bort efter en stund.
Då går oxå att krydda med torkad timjan.

Anna Gavaldas bok  "Hjärtat i vår vänskap" ska vi läsa till nästa gång.

I väntan på bokklubbsgästerna!
Tända ljus för första gången denna höst.

Höstdukning.
Soppskålarna kommer från Rörstrands porslinsfabrik, jag köpte dom på auktion
för 40 år sedan, det roliga är att dom är stämplade under
med Stadshotellet Tranås, en specialbeställning gjord av Hotellet.
Extra fin proviens!
Älsk på dom!
Duken är gammal från Indiska, tänk vilka underbar bomullsdukar dom gjorde/gör.

 Nu är hösten insparkad.
Det var en mysig känsla att tända ljus igen.
Nu önskar vi oss en lång vacker höst.
Bara valet är över och vi slipper allt ”politikersnack”
det har varit en ganska trist valkampanj.
Tycker jag!

Hälsning C

Kommentarer

Populära inlägg