Inkokt lax med mammas sås. Vintips.Recept.Fisklovers.

Hej Fisklovers!

Hur många är det som gillar inkokt lax?

Jag älskar det.

Med mammas sås!

Vi äter nästan alltid skalpotatis, blir alltid lika förvånad när Markus Aujalay i 

tv-programmet Sveriges Mästerkock skäller ut deltagarna för att dom serverar

 skalpotatis, sist var det Elsa Billgren som fick påbackning på detta. 

Jag kokar in min lax med hela vitpepparkorn, dill och rejält med salt

detta gör jag dagen innan den ska serveras.

Viktigt att inte koka laxen för mycket.

Serverar med potatis, mammas sås och gröna Ebba ärtor.

Denna gång kokade jag morötter och palsternacka till oxå.


Mors kalla sås.
Vispa grädde lätt
tillsätt majonäs
tillsätt senap 
ta den sort du gillar
går med både grovmalen eller dijonsenap,
VIKTIGT! Lite rörsocker.
Massor av hackad dill.
Smaka av.
Kyl.

Mammas otroligt goda och enkla sås.

Nu tänder vi ljus och äter i lugn och ro.
Njuter av mina nyköpta grejer från Newport.

99 kronor kostade en flaska Leth Riesling Selektion från Österrike.

Weingut Leth är familjeföretaget som i femton år försett svenskarna med krispiga vittviner från Österrike. Nu lanseras nykomlingen Leth Riesling Selection, ett perfekt pratvin till fredagsmyset.

Det började med en Grüner Veltliner 2007. Sedan dess har Leths sortiment utökats och tagit en självklar plats på den svenska vinhyllan, mycket tack vare sin mångsidighet och pigga syra. Det är också viner som vunnit otaliga priser och utmärkelser genom åren.

Bakom de populära vinerna står Franz och Barbara Leth , som under 1960-talet startade upp vineriet.

Idag drivs familjeföretaget av Franz junior, den tredje generationen Leth, som likt sina förfäder har som mål att tillverka förstklassiga viner av druvorna Grüner veltliner och Riesling.

Hälsning C

Kommentarer

Populära inlägg