Blåbärstartelette till Stickorna. Recept.

 Hej!

Måndagar på eftermiddagen betyder stickdag, då träffas Stickorna.

Min måndag var det nu.

Underbart väder så det betydde att det blev inbjudan till bad oxå.

Jag bakade en blåbärstartellet, väldigt enkel.

Serverade den med lösvispad grädde.

En sommardag fick vi!

Det vackra tyget kommer från Åhléns.
Köpt när det var utförsäljning och då Åhléns försvann från Tranås.
Jag köpte massor av olika tyger.
Kopparna kommer oxå från rea på Åhléns!
Väldigt trist att inte ha kvar Åhléns, dom hade det mesta.

Blanda mandelmassa och grädde.
Jag tog i några droppar citron.


Blåbärstartellet.
1 pkt smördeg
Blåbär
200 gr mandelmassa
3 msk grädde
1 msk råsocker
Lite potatismjöl att rulla/strö blåbären i.

Bred ut smördegen i en form.
Bred ut mandelmassan som blandats med grädden.
Lägg på bären, jag valde frysta och rullade 
dom i lite potatismjöl.
Strö på lite råsocker.
Grädda i
200 grader ugn i 25-30 minuter.
Njut med vispad grädde eller glass.
Varför inte både och!

Dagens bukett luktärtor.

Lite florsocker på tartelleten.

Det är fantastiskt att vara en "Sticka".
Vi stickar år ut och år in.
Och kul har vi.
Tack för idag.
Hälsning C

Kommentarer

Populära inlägg