Trädgårdsarbete 👩‍🌾 kan vara farligt.

Hej!

Det kan vara farligt att jobba i trädgården.

Fy så ont jag har haft.

Onsdagen den 6 september hade vi rensat färdigt stenpartiet och var jättenöjda.

Jag hade tagit bort mycket murgröna och samlade ihop detta, då kliver jag på en 

torkad ormbunkepinne och känner att det gör skitont i benet.

Min man och jag tryckte på såret det kom ut blod, inget annat.

Jag ringde Bra Liv det var automatisk telefonsvarare som sa att dagens tider var slut.

Det supervärkte hela natten.

Kl 8 på torsdagen ringde jag och fick komma till läkarstationen, 

såret var redan då kraftigt infekterat.

Starkt penicillin sattes in, sänkan var hög, den gick ned av penicillinet.

Därefter blev det 4 besök på vårdcentralen + en röntgen som inte visade något.

Jag kunde inte sova på 5-6 dagar det sprängvärkte i benet det var svullet det kokade

i benet och jag hade frossa.

Läkaren sa jag skulle ha tålamod!

I torsdags fick jag remiss till ultraljud i Eksjö.

Idag måndagen den 18 september gjordes ultraljudet och läkaren sa

"hur har du kunna gå med detta i 13 dagar, du måste

haft ont? Du har en pinne på 3 cm som ligger i vaden. 

Du har haft tur för pinne ligger väldigt nära ett kärl."

Jag fick se bilden på skärmen.

Min man och jag gick direkt till akuten.

Dom tog hand om mej direkt, det här ska vi räta till sa dom.

Jag slapp sövas.

Jag fick tandläkarbedövning i benet och sedan gjorde en AT-läkare och en ortoped

ett litet hål och lyckades få ut två bitar av min ormbunkepinne.

Det är lite kvar men det ska kroppen ta hand om.

Torkat ormbunkeskaft togs bort ur vaden av en AT-läkare och en ortoped.

Torkat ormbunkeskaft är lika hårt som bambu!

Ultraljud i Eksjö.

Det kan vara farligt att jobba i trädgården.

När vi kom hem gjorde min snälla man en brasa.
Höstens första.

Ikväll blev det ett glas rött med sallad och en nötbiff.
Kantarellsoppa till förrätt.

Nu ber jag en bön att detta gått bra.
Så ont jag har haft.
Jag vill helst slippa en ny penicillinkur.

Det tog 4 läkarbesök i Tranås
En röntgen i Tranås
Ett ultraljud i Eksjö 
Ett besök på akuten i Eksjö
En liten operation i Eksjö
4 telefonsamtal 
4 blodprovstagningar
Samt 13 dagar ...........innan ormbunkepinnen var borta.

Tack akuten i Eksjö för att Ni hjälpte mej så fort.

Det kan vara farligt i trädgården!
Hälsning C

Kommentarer

Annika sa…
Krya på dig!
Tack för en trevlig blogg, alltid
lika roligt att läsa!
Chris sa…
Tack Annika.
Nu känns det bättre när ormbunkestjälken är borta.
Ha en fin dag.
Hälsning C

Populära inlägg