Mitt blogginlägg från 2020 om olivoljefusket, engagerar.

 Hej!

Mitt blogginlägg från 2020 om olivoljefusket har

verkligen engagerat många.

Det förstår man, betala mycket pengar för något man tror är en nyttig och 

bra produkt som visar sig vara en dålig eller kanske rent av en falsk vara.

Det fuskas en hel del med märkningen av olivoljor i EU – och en ny genomgång visar att Sverige inte är bättre. 17 av 21 testade oljor såldes felaktigt under beteckningen Extra jungfruolja visar tester från Livsmedelsverket.

Min bloggläsare reagerade och en del skrev läs här:

Tack Eva och Isedor m.fl.



Hej Chris! Har läst lite på din fina blogg och det är så tråkigt med din Carro som gått bort. Det har gått många år nu, men jag förstår hur svårt det alltid kommer att vara.

Jag såg att du skrivit om olivolja och det försiggår verkligen många konstiga saker med olivoljor. Tänkte jag kunde berätta om vår fina olivolja, den är färsk och helt autentisk. Happy Olives kallextraherade Extra jungfru olivolja är alltid från senaste skördens oliver - och dessutom från tidig skörd med mängder av hälsosamma polyfenoler. Den har skyddad ursprungsbeteckning: Apokoronas, Kreta (Grekland). https://www.happyolive.se/ Önskar en god fortsättning på det nya året med styrka och kraft till dig!!! 🫒

Tack snälla Eva för Dina fina ord.

Tack för info om Er olivolja. Vilket bra jobb Ni gör.

Bloggerskan C.



VID OLIVFARMARENS BORD

ONSDAG, 31. JANUARI 2024

Nordiskt samarbete på Kreta

Midsommaren 1980 landade jag på Kreta för att sommarjobba som reseledare. Flygplatsens asfalt hettade genom sandalerna och den behagliga doften av timjan svepte in över fältet från de närliggande kullarna. Jag kände dock inte igen doften som timjan på den tiden.

Returflyget blev försenat, redan mer än fyra decennier. Jag gifte mig med en kretensisk olivodlare och lärde mig gradvis olivträdets årscykel samt om vikten av att använda olivolja till matlagningen. Vi odlade för att få olivolja till vårt eget hushåll, det räckte sällan till att även sälja. När jag så småningom skrev en kokbok om det kretensiska köket ledde det mig till Finland och jag kom på mig själv med att importera kretensisk olivolja.

Ju mer jag lärde mig om olivolja, desto mer passionerad blev jag och jag lade märke till dess betydelse för min och mina barns hälsa.


Bland det första jag lade märke till när jag kom till Kreta för sisådär en 40 år sedan är alla dessa underbara kullar och sluttningar med olivlundar. Det är så vackert och det är verkligen något speciellt med dessa träd...! Trädkronorna glittrar liksom i silver och så dessa härliga, knotiga stammar...! Olivträden på Kreta tillåts växa och bli gamla, många är faktiskt flera tusen år gamla!

När man skördar oliverna på Kreta så hjälps man oftast åt inom familjen, även de små barnen får följa med ibland. Mina döttrar var med då de bara var några år gamla. På Kreta görs allt skördearbete för hand traditionellt som man gjort i hundratals år. Ett vanligt hjälpmedel sedan många år tillbaka är en motordriven roterande skördepinne som man håller i och styr för hand. På marken har man lagt ut skördenät och oliverna kan på så sätt samlas upp.

I projektet Happy Olive deltar ca 150-160 småskaliga olivfarmare och dessa olivlundar finns inom en 7 km radie från olivfabriken i Tsivaras på västra Kreta. Happy Olives olja har skyddad ursprungsbeteckning. Hela idén med denna direktförsäljningskanal startades eftersom vi vill stödja dessa kretensiska olivodlare så att de ska slippa sälja sin fina olivolja till massproducenter för ett dåligt pris.

Vår olivolja är alltid så färsk som det bara är möjligt (alltid från den senaste skörden). Det är kallextraherad Extra jungfru olivolja och dessutom är den från tidig skörd, "Early Harvest", vilket betyder att den är gjord på gröna/halvmogna oliver precis i början på skördesäsongen. Man får då mycket mindre olivolja från oliverna (det behövs nästan dubbelt så mycket oliver till samma mängd olivolja), men kvaliteten är helt enastående med mängder av hälsosamma polyfenoler. Vår olivolja är autentisk och den framställs med mekaniska metoder utan kemiska tillsatser eller annat.

Det kommer helt säkert att bli en mycket positiv upplevelse för dig! Dessutom bland det nyttigaste man kan få i sig...! Passar utmärkt till all matlagning (den kommer att lyfta smaken på alla ingredienser och du blir en mästerkock...!), till bakning och förstås till att njuta av som den är i sallader eller bara doppa färskt bröd på en tallrik med olivolja, örter och balsamvinäger till exempel.

Vår butik är alltid öppen! Klicka på "Beställ nu" här precis under videon! Paketet kommer att anlända inom några dagar.

Läs:

https://www.happyolive.se/


14 jan. 2024
Världen är verkligen liten. Sitter på jobbet och försöker göra ett inlägg på Instagram med ett inlägg som du skrev för några år sedan. Importerar nämligen olivolja från Lakonia, Grekland på fritiden som jag säljer till vänner och bekanta. Har själv tröttnat på matfusket.

nu till de roliga....arbetar som scentekniker på Dramaten stora scen, just nu Tolvskillingsoperan.

stort tack för ditt inlägg...mer uppmärksamhet kring detta ämne behövs.

Mvh // Isedor (hör av dig nästa gång så får du en guidad rundvisning i huset)

Tack Isedor.
Vi är många som vill veta mera om Din olivolja från Grekland.


Hälsning C

Kommentarer

Populära inlägg