Släta bullar!

Jag ÄLSKAR släta bullar med kardemumma i, grovmalen kardemumma måste det vara. Idag ska jag baka detta recept. Serveras precis som dom är eller med sylt eller marmelad. Jag ska göra en kolakräm till, Dulce De Leche.


Vetebullar 25 stycken.
4 dl mjölk
50 gr jäst
1 tsk salt
2 msk socker
1 msk kardemumma
50 gr smält smör
1 ägg
Ca 8 dl vetemjöl
Pensling mjölk

Fingervarm mjölk, smula ner jäst, häll på mjölken. Rör ner salt, socker, kardemumma och smält smör, tillsätt ägget och blanda ordentligt. Tillsätt mjölet och knåda degen väl. Jäs i 45 min. Ta upp degen och knåda lätt, forma 25 bollar, lägg på bakplåtspapper, jäs i 20 min. Pensla med mjölk och grädda överst i 20 min. i 180 grader, 10 - 12 min. Svalna på galler.
TIPS! Ibland har jag russin i bullarna.

Dulce De Leche
1 burk kondenserad mjölk. Placera burken oöppnad i en katrull med vatten, låt småkoka i 3 timmar. Burken måste vara täckt av vatten under hela kokningen. Svalna. Öppna burken och du har en underbart god kolakräm.

Servera något gott favvokaffe till bullarna och bred på en stor klick kolakräm/LYCKA TILL/KRAM C




Kommentarer

Carro sa…
Goda bullar! :)
Krämen vet jag inte, kanske till glass:))
Chris sa…
Bullarna blev jättefina och dessutom goda. KRAM

Populära inlägg