Nötmuffins med Mariekex

Här kommer ett gammalt recept som jag fått av min goa och underbara Lisa som hjälpte mej med städningen när barnen var små och jag hade två affärer att sköta. Vi hade även tid att fika och utbyta lite tankar om livet, jag fick också många goda recept av Lisa. Idag är hon borta sedan flera år.
Här kommer ett av hennes recept:




Nötmuffins med Mariekex
100 gr hasselnötter
1/2 paket Mariekex
2 ägg
200 gr socker
200 gr smör

Använd småbrödsformar, lite mindre än muffinsformar.
Sätt ugnen på 200 gr.
Mal nötterna, krossa Mariekexen, smält smöret.
Blanda kex, nötter, socker, med det smälta smöret och äggen.
Klicka ut en matsked i varje form.
Grädda ca 10 min. tills muffinsarna fått fin färg.

Jag skrev för ett par dagar sedan om en god kaka vi fått på Stickorna, det var ungefär samma idé som dessa kakor. Istället för hasselnötter var det sötmandel i dom. Den kakan var gjord i en lite större muffinsform, när kakan var färdiggräddad la man på en Noblesse.
Det finns variationer/LYCKA TILL/KRAM C




Kommentarer

Carro sa…
Mums! Denna minns jag och den ska nog bakas i helgen.

Trevlig helg! Här i Skåne skiner solen *lovley*
Chris sa…
Njut av solen så länge den finns uppe!
Mumskakor...kul att du kom ihåg/KRAM

Populära inlägg