Rörstrands museum

En av de saker jag ska kolla in i sommar!
Nu plockar Rörstrands museum i Lidköping fram de älskade klassikerna ur gömmorna. Kom och titta på Ostindia, Nationalservisen, Blå Eld, Mon Amie, Grön Anna och alla andra porslinsfavoriter som tillverkats på Rörstrand.
Rörstrands porslin har tillverkats sedan 1700-talet. Den betraktades som den mest exklusiva keramiken i landet och kallades kronjuvelen i svensk konstindustri.
Museet visar ett urval av Rörstrands kändisar, mormorsporslin, folkkär keramik och även mer ovanliga föremål. Lyssna på historierna bakom serviser, dekorer och favoriter.
Intresserade samlare kan spana in Gunnar Nylunds jultallrikar.
Utställning pågår till den 30 september.








Min favorit, keramikern Gunnar Nylund har gjort denna vackra häst, som jag gärna skulle vilja äga!
Många av hans saker går att köpta till riktiga underpriser, passa på, hans saker kommer att gå upp i värde, tro mej på mitt ord..........men köp med hjärtat, man ska gilla det man köper, det är en bra grundregel/KRAM C
P.S Jag gillar INTE jultallrikar D.S


Kommentarer

Populära inlägg