Tokajviner


Jag kan INTE ha varit i Tokaj utan att berätta lite om dessa viner.

Tokajer är vin från vindistriktet Tokaj-Hegyalja. Vindistriktet ligger i nordöstra Ungern vid gränsen till Slovakien och upptogs 2002 på Unescos världsarvslista. Tokajervinerna är mest kända för sina ädelsöta (Botrytis) viner som började tillverkas redan i slutet av 1500-talet.


Klockan är 10 på morgonen i Tokaj och vi ska göra en rundvandring och avsluta med en vinprovning.
Vår 7:de vinprovning i Ungern.
 Denna fantastiska bild tog jag från ett fönster i vinfabriken.


Vinprovning djupt nere i ett källarvalv (kallt, jag lindade in mina fötter i min egenstickade sjal och stoppade fötterna i ryggsäck, det syntes inte under bordet, skönt och varmt blev det)!)  www.tokajoremus.com en spanskägd vingård, otroligt påkostad.

 
Mögelsvampen som Du ser här, på de "skrumpna" druvorna, kallas för ädelröta, Botrytis cinerea, av druvsaften från dessa druvor skapades ett vin som Europas hov skulle komma att slåss om och som Ludvig XIV kallade Vinum regum, rex vinorum – Kungarnas vin, vinernas kung. Detta var hundra år innan franska Sauternes steg till liknande berömmelse med sitt ädelrötade vin.
Vid skörd plockas dessa druvor onebyone.

 
I byns kyrka firar man vinskörden och ber att vinet ska bli gott och att vädrets makter ska vara bra under vinskörden.
Byns äldre kvinnor hade samlats i kyrkan och sjöng lovsånger till Madonnan Maria.
Därför är inte bilden perfekt, jag ville inte störa damerna. Dom bara skrattade och kramade oss. UNDERBART.

 
Sista kvällens provning (16 viner)! hos vår vän herr Holloköl Mihály www.hollokoi.hu
Här provade vi bl.a en Tokaj från 1978 och en från 1972, 8 puttonyos (vilken ära).
1972 års Tokaj har familjen sparat för att ta fram om några år då Holloköl och hans fru firar 50-årig bröllopsdag.
 
 Söthetsgraden i tokaji aszú anges traditionellt med puttonyos. En puttony är en korg som innehåller 20 till 25 kg druvor.
Whow, det blev mycket text, vill Ni läsa allt så gör det, annars hoppar Ni över.
Gó söndag på Er, nu ska jag på släktmiddag.
KRAM på ER/C
 

Kommentarer

Populära inlägg