Den godaste filmjölkslimpan!

Hej på Er var ni än är i Sommarsverige!

Detta recept är den godaste av alla filmjölkslimpor!
Massor av goda nyttiga grejer är de i.
Det är ganska många ingredienser men dom är inte så dyra.
Grahamsmjölet är perfekt till att göra "dagenföredeg" av.
Kanske blir det färska bröd till frukost.

Nygräddade.

Snabba filmjölkslimpor.
Två bröd 170 grader i ugnen.

1 l filmjölk el. yoghurt
2 dl mörk sirap
2 dl solroskärnor
2 dl rågkross
5 dl vetemjöl
2 dl grovt rågmjöl
3 dl grahamsmjöl
1 dl vetekli
1 dl linfrön
1 1/2 msk bikarbonat 
2 tsk salt 
smör och mjöl till formen

Blanda alla torra ingredienser.
Blanda sirap och fil.
Blanda samman allt.
Arbeta ihop i 5 minuter i maskin eller för hand.
Fördela i formarna.
Strö över grahamsmjöl.
 Placera formarna mitt i ugnen i 1 1/2 timma.
Låt bröden svalna i formen innan du lossar brödet.
Låt svalna på galler.

Perfekta att frysa.
Perfekta att rosta.
Jättegoda.
Magen mår toppen!
Har du inte alla ingredienser hemma, byt ut lite.
Jag hade pumpakärnor hemma och hade i 1 dl av dom, 
tog då bort 1 dl solroskärnor.
Gillar du russin eller tranbär ta i det oxå.

Två stycken blytunga bröd.

Ingen jäsning direkt in i ugnen.
Jag hade lite tranbär i mina limpor.

Nybakat bröd med ost och hemgjord citrusmarmelad (se recept i bloggen)
och en stor kopp te.
Det kan inte bli bättre.

Lycka till.
Hälsning C

Kommentarer

Eva sa…
Ser ju supergott ut! Men måste man ha sitap i brödet??Hälasningar Eva i Torpa
Chris sa…
Hej Eva!
Jag har aldrig gjort utan sirap.
Prova!
Skickade ett jättegott recept på kavlat fröknäcke utan sött i.
Gör det!
Trevlig helg kram👌💞☀️🙋

Populära inlägg