Sverigekakan eller Pensionärstårtan.

Hej söndag!
Igår på min födelsedag åt jag inte tårta.
Men det har jag gjort idag.
Min födelsedagstårta är marängbotten, vispad grädde och mycket jordgubbar.
Men.....så blev det inte i år.
I dag på morgonen bakade jag den godaste, godaste av enkla tårtor.
Ni har väl inte glömt bort Pensionärstårtan,
världsgod, mina barnbarn älskar den.
Den fixar Du på nolltid!

Blomman är en födelsedagspresent.

Muggar Kerstin Tillberg från Mölle Keramik.
Fatet asiatiskt porslin, köp går att hitta till bra priser.


Pensionärstårta el. Sverigekakan
3 ägg
3 dl strösocker
vispas vitt
3 dl vetemjöl
1 dl kokhett vatten
2 tsk bakpulver 
Blandas i.
  
Fyllning:
100 gr smör smältes
1 dl mjölk
3 tsk vaniljsocker
Blandas

175 grader i smörad och bröad form.
När kakan svalnat dela den, lägg
hälften av fyllning på varje sida.
Lägg ihop.
Pudra florsocker över.

NJUT!

Här regnar det idag så det blir läsning och lite stickning här hos mej.

Sommarhälsning C


Kommentarer

Populära inlägg